Unga Folkteatern sätter upp Kaspar Hauser av Dag Norgård

Unga Folkteatern sätter upp Kaspar Hauser av Dag Norgård

Tanken på att sätta upp Kaspar Hauser kom när regissören Mirjam Önner och musikern och kompositören Lisbeth Nowotny pratade om vilken den bästa föreställning de sett var och de nästan unisont sa KASPAR HAUSER!

- Att vi ville jobba med amatörteater igen hade vi haft på känn ett tag, säger Mirjam Önner som tidigare tillsammans med Lisbeth både jobbat med unga och vuxna amatörer i olika konstellationer.

En pojke. En hemlighet. En fråga. Varför?

Kaspar Hauser står på ett torg i Nürnberg en vårmorgon 1828. Han är 17 år och har aldrig sett en människa. Kaspar tas om hand och får lära sig att leva. Emellertid vill det Nürnbergska borgerskapet använda honom för sina egna syften i vetenskapens och upprorets tjänst. Han blir till slut ett hot mot de som vet sanningen om hans härkomst.

Kaspar Hausers oskuldsfulla ifrågasättande blottlägger dåtidens och nutidens maktstrukturer och i hans utsatthet är det lätt att dra paralleller till dagens samhälle där det gärna pratas om allas lika värde, samtidigt som man jagar mörkhyade och papperslösa.

- Att det blev Kaspar Hauser var ett lätt val, framför allt idag med det utanförskap och den utsatthet många känner i vårt samhälle. Jag har tagit fasta på Dag Nordgårds upplägg av texten i körpartier och plockat fram den grekiska körens funktion, som kommenterande och till viss del delaktig i handlingen. De hjälper Kaspar att återskapa livet och räddar honom ur olika svåra situationer, han har ju dessutom funnits på riktigt.  Pjäsen utspelar sig i 1820-talets Nürnberg och kontrasterna mellan den antika kören och 1820-talets stramhet är spännande, säger regissören.

När Unga Folkteatern nu tar sig an pjäsen Kaspar Hauser av Dag Norgård består ensemblen av elva amatörskådespelare och två musiker. Gruppen av karaktärer runt Kaspar Hauser valdes ut efter några läsningar av pjäsen och workshops.

- Det är ett helt fantastiskt gäng. De gillade varandra från första stund, det har gjort det lätt att jobba och vi har sett fram emot varenda repetition för det har varit en så kreativ och rolig process hela tiden, säger Mirjam Önner. Att Lisbeth dessutom har varit med och komponerat musiken under repetitionsperioden har varit fantastiskt, ensemblen kan nämligen inte bara spela teater, de är duktiga sångare också.

Alla inblandade finns tillgängliga för intervjuer och det finns möjlighet att komma och besöka repetitionerna som pågår fram till premiären. För att boka intervjuer och/eller besök på repetition, kontakta regissör Mirjam Önner, 070-3843466, mirjam.onner@kultur.goteborg.se eller Karolina Lindblad, pressansvarig Folkteatern, karolina.lindblad@folkteatern.se, 031-60 75 61.

Folkteaterns amatörverksamhet består idag av ett stort antal medlemmar och är en plattform mellan professionella och amatörer som skapar scenkonst i olika former.

Regi: Mirjam Önner
Musik: Lisbeth Nowotny
Ljus: Ida Gustafsson
Scenografi: Hanna Zell och Bert Högberg
Kostym, rekvisita och mask: Mirjam Önner

Premiär 23/5 2013 kl. 18.30 på Folkteatern, Vita Scenen. Spelas även 24, 25, 30, 31 maj samt 1 juni.