Repertoaren våren 2011 på Folkteatern Göteborg

Folkteatern våren 2011

En passionsresa av Brecht med mäktig körsång, en absurd fars för små och stora barn i regi av Lars Norén, ett spännande samarbete mellan Unga folkteatern, Stadsmissionen och Folkteatern, en dynamisk dansföreställning med Art of Spectra, en hip-hopmusikal om att inte ge upp, Özz Nûjen och Björn Granath som går lös på Dario Fo och Ronny Eriksson som levererar giftiga texter! Så ser Folkteaterns repertoar ut för våren 2011. Men det dyker säkert upp fler spännande gästspel …

Heliga Johanna från slakthusen
av Bertolt Brecht

En passionsresa mot avgrunden i regi och helt ny bearbetning av Melanie Mederlind.

I ett kallt och hårt Chicago råder ett krig inom köttindustrin och våldsamma strejker är på väg att bryta ut. Frälsningssoldaten Johanna ser hur arbetarna lider och tar strid mot företagsledarna. Hon försöker återuppväcka gudstron hos arbetarna för att förmå dem att inte starta kravaller. Men ju mer hon engagerar sig desto större blir hennes tvivel på att arbetarnas kamp mot kapitalismen kan föras utan våld.

Stor ensemble, kör, musiker och filmprojektioner i realtid på scenen!

Premiär 5 mars 2011

För mer information se bifogat dokument.

Pingviner kan inte baka ostkaka
av Ulrich Hub

En absurd och vanvettig fars för små och stora barn i regi av Lars Norén.

Två pingviner, en närsynt mullvad och en höna med dammsugare … Vad blir det av det? Ett jättestort hullerombuller. Den närsynte mullvaden har önskat sig en ostkaka i födelsedagspresent. De båda pingvinerna har satt i sig den till sista russinet, och att baka en ny är inte att tänka på, för … pingviner kan inte baka ostkaka! Mitt i allt dyker en höna upp med en oljeläckande dammsugare som dessutom visar sig ha ett eget liv. Kaoset är totalt.

För barn 4–8 år.

Sverigepremiär 25 februari 2011

Avgränsat
Ett dansgästspel av och med Art of Spectra

Begränsad, utanför, bortom, instängd, på andra sidan.

Art of Spectra och koreografen Peter Svenzon har skapat en ny, spännande och dynamisk dansföreställning för en internationell ensemble. I en atmosfär inspirerad av världar i David Lynch-anda, undersöker Art of Spectra allmänmänskliga frågor i denna fysiska, uttrycksfulla och laddade föreställning.

Gästspelspremiär 26 mars 2011

Kungarnas Gård
Ett dansgästspel av Nasrin Pakkho

En hiphopmusikal om att inte ge upp i regi av Nasrin Pakkho.

En energisk blandning av teater, film, dans och musik. Om när en kartongbit på gatan blivit för liten för nya ”moves”, om att inte ge upp trots alla svårigheter och om vänskapen och solidariteten inom hiphopkulturen.

Ett samarbete mellan Folkteatern och Interkulturellt projektcentrum.

Urpremiär 7 maj 2011

Mistero Buffo
av Dario Fo

Ett gästspel där Özz Nûjen och Björn Granath går lös på Dario Fo – tillsammans!

Det finns inget makten fruktar så mycket som skrattet. Inget punkterar det pompösa och inget klär av dum- heten effektivare än skrattet. Det förstod medeltidens gycklare och det förstår dagens standup:are. Fyra korta stycken binds ihop till en helaftonsföreställning. Däremellan vävs dagsaktuella händelser in i giftiga kommentarer.

Ett gästspel från Södra Teatern och Nûjen media.

Gästspel 26 & 27 januari 2011

Rum för rasande
Ett gästspel med Ronny Eriksson och Benneth Fagerlund

Ronny Eriksson är tillbaka med en helt ny humorföreställning tillsammans med pianisten Benneth Fagerlund. Denna gång kommer han inte bara att vara optimistkonsulternas skräck, han kommer att vara rasande! Det blir en bärsärkagång bland journalister, politiker, telefonförsäljare, ekonomer, fnask, fjollor, feminister, försäkringskassan, facket och annat som kan reta en till vansinne.

Ett gästspel från Satellite Live och Riksteatern.

Gästspel 20 & 21 april 2011

För mer information se bifogat dokument.

Ett spännande samarbete mellan Unga folkteatern, Stadsmissionen och Folkteatern kommer att presenteras mer i detalj inom kort. Håll utkik!

Musik i foajén

Under våren fortsätter vi att bjuda in högintressanta musikakter att spela i vår foajé. Efter teaterföreställningarna förvandlar vi vår inre foajé till en intim musikscen där vi släpper fram allt från luttrade veteraner till nyupptäckta stjärnskott.

Mer information om vilka som spelar och exakta speldatum kommer att presenteras på Folkteaterns hemsida.

Folkteatern samtalar ...

… om olika brännande frågor som på ett eller annat sätt rör kultur i allmänhet och teater i synnerhet. Vi bjuder in allmänheten att lyssna och diskutera med intressanta och aktuella personer för att på så sätt skapa debatt och få dynamik i samtalen.

För mer information om vilka som medverkar och när samtalen äger rum, se Folkteaterns hemsida. Samtalen har oftast fri entré.

Folkteatern i Göteborg är en statsunderstödd teater och det betyder att vi har både statliga och regionala bidrag, för vilka vi skall uppfylla en rad kulturpolitiska mål. Teatern är en ekonomisk förening med medlemmar från ca 300 olika organisationer och föreningar - t ex fackförbund, hyresgästföreningar och bildningsförbund. Därmed har vi ett brett kontaktnät och våra ägarorganisationer finns främst i Göteborgsområdet men även i övriga delar av Västra Götaland.