Föreställningsbild från "Sandlådan" av Kent Andersson som sattes upp på Folkteatern förra året. Även den här gången är det Kim Lantz som står för regin och delar av ensemblen återkommer.

Premiär för ”Flotten” - Kim Lantz sätter upp Kent Andersson igen

Ett på många sätt kärt återseende blir det nu när regissören och skådespelaren Kim Lantz sätter upp Kent Anderssons Flotten, med delar av den ensemble, bestående av amatörer, som under förra spelåret gav oss den mycket uppskattade Sandlådan, även den av Kent Andersson. Premiär på Lilla scenen den 22 augusti.

Med sex amatörskådespelare på scenen tar nu Kim Lantz sig an Flotten, den första delen i Kent Anderssons samhällskommenterande trilogi, som tillsammans med Hemmet (som skrevs tillsammans med Bengt Bratt) och Sandlådan satts upp på så väl stora och små scener som på tv. Det är en klassisk trilogi som betytt mycket för en stor publik genom alla år sedan den skrevs i slutet av 1960-talet.

- Flotten är kanske den mest poetiska pjäsen i trilogin och jag älskar att arbeta med amatörer på scengolvet. Teater är alltid att upptäcka, man måste uppfinna varje ögonblick och då spelar det ingen roll hur mycket erfarenhet du har sedan tidigare. Någon sa till mig för länge sedan att det enda du har på scenen är dig själv och dina medspelare, och vi är ju alla experter på oss själva, säger Kim Lantz, regissör för Flotten.

Kim Lantz har sedan 1981 återkommande regisserat amatörteaterföreställningar på Folkteatern, bland annat Timmarna med Rita, Breaking the Waves, Kliniken och Utflykten. Kim har även under många år varit verksam som skådespelare som en del av Folkteaterns fasta ensemble. Förutom som skådespelare har Kim Lantz gjort sig känd för sin unika fingertoppskänsla med amatörskådespelare.

- För mig är det väldigt både utmanade och utvecklande att regissera amatörer. De vanliga regi-klyschorna funkar inte, jag måste förklara på ett annat sätt och förstå på riktigt vad varje ord i texten vill säga. Det gör att jag lär mig jättemycket själv om vad teater är, säger Kim Lantz.

Flotten har premiär på Folkteatern, Lilla scenen den 22 augusti och spelas sedan nio gånger fram till och med den 27 september.

Flotten
Av Kent Andersson

Regissör: Kim Lantz
Regiassistent/sufflör: Cecilia Andersson