Inbjudan till presskonferens inför urpremiären av ”Apatiska för nybörjare” på Folkteatern Göteborg .

Välkommen på presskonferens inför urpremiären av ”Apatiska för nybörjare” - Välkommen in i en manipulationsmaskin där sanningen vänds ut och in.

Ett samarbete mellan Folkteatern Göteborg och Riksteatern.

När: tisdag 13 september kl 11.00

Var: Folkteatern Göteborg

Hur:  vi spelar upp en bit ur föreställningen, med möjlighet till bild- och ljudupptagning. Sedan finns det tid för enskilda intervjuer med regissör, skådespelare och andra ur produktionsteamet.

Anmälan görs till Tina Phipps, tina.phipps@folkteatern.se, 031-60 75 63

Apatiska för nybörjare

Av Jonas Hassen Khemiri, inspirerad av Gellert Tamas bok De apatiska

Välkommen in i en manipulationsmaskin där sanningen vänds ut och in.

Vad är en sanning? Hur kan man veta vem som står bakom ett budskap? Vad säger ryktesspridning om våra innersta, mest förbjudna åsikter? Vem har makten över vårt gemensamma minne?

I ett flöde av absurda och komiska situationer får vi följa ”Utredarens” jakt på vad som hände med de apatiska flyktingbarnen i mitten av 2000-talet. Skulden bollas fram och tillbaka mellan en familj, en tjänsteman och en politiker, allt medan verkligheten bit för bit krackelerar till något oigenkännligt. I denna svarta komedi, full av tempoväxlingar, kastas sex skådespelare mellan 34 olika roller.

Idén att göra en pjäs utifrån Gellert Tamas omtalade och omdiskuterade bok De apatiska dök tidigt upp på teatern.

- Att Jonas Hassen Khemiri tackade ja till uppdraget att skriva en pjäs, inspirerad  av De Apatiska, är vi naturligtvis väldigt glada för, säger Folkteaterns VD Ulrika Josephsson.

Jonas Hassen Khemiri är en av Sveriges just nu mest framstående och prisbelönta dramatiker, vars debutpjäs Invasion! för bara en dryg vecka sedan fick Obie Award 2011 för årets bästa teatermanus off-Broadway i New York.

- För mig handlar Apatiska för nybörjare om hur en massa människor använder de apatiska flyktingbarnen för att få sina vitt skilda världsbilder bekräftade. Här finns empatiska medmänniskor och manipulativa maktmänniskor. Problemet är att man aldrig blir riktigt säker på vem som är vem, berättar Jonas Hassen Khemiri.

Regissör för urpremiären av Apatiska för nybörjare är den norska regissören och dramatikern Nina Wester som tidigare bl a regisserat Jonas Hassen Khemiris pjäs Vi som är hundra på Rogaland Teater i Stavanger. En uppsättning som vann det prestigefyllda Hedda-priset för bästa föreställning i Norge 2010.

Vad är det som gör att du tycker om att arbeta med texter av Jonas Hassen Khemiri?

- Genom att vända in och ut på teatern vänder han även in och ut på oss som publik, han är oerhört skarp och samtidigt politisk i sitt skrivande. Han gör berättandet och teatern viktig, därför är det viktigt för mig att jobba med hans texter.

Varför vill du regissera just Apatiska för nybörjare?

- Jag vill genom teaterns manipulationsmedel försöka visa upp hur lätt det är att bli manipulerad, att sanningen byter form och skepnad hela tiden, beroende på vem som vill att du ska tro på den. Det kommer till att bli roligt, komiskt, absurt och farligt. Allt kan hända. Det gillar jag.

Under resans gång har det vuxit fram ett samarbete med Riksteatern kring att ta ut Apatiska för nybörjare på turné under våren 2012

- Folkteatern har en lång tradition av att turnera och vi ser fram emot att tillsammans med Riksteatern få komma ut med en så här stor uppsättning både i Västra Götalandsregionen och i resten av Sverige, säger Folkteaterns VD Ulrika Josephsson.

- Riksteatern har kommit långt i samarbetet med länsteatrarna sedan avsiktsförklaringen 2005. Vi samproducerar föreställningar från start och vi turnerar också redan färdiga föreställningar. Med det här samarbetet kan Folkteatern också nå en publik utanför Västra Götalandsregionen och Riksteatern kan erbjuda publiken i andra delar av landet en chans att se en helt nyskriven pjäs av en av våra mest aktuella och uppskattade dramatiker, säger Stefan Karsberg, uppdragsledare för Riksteaterns länsteatersamarbete.

Av: Jonas Hassen Khemiri

Regi: Nina Wester

Scenografi och kostym: Lisa Hjertén

Ljusdesign: Peter Weicht

Videoprojektion: Ludde Falk

Mask: Lars Carlsson och Linda Bill

Musik: Rebekka Karijord

Medverkande: Lars Magnus Larsson, Cecilia Milocco, Shebly Niavarani, Jonas Sjöqvist, Ulla Svedin och Natalie Sundelin (praktikant från Teaterhögskolan i Malmö).

Urpremiär 17 september 2011, Röda Scenen Folkteatern Göteborg

Spelas t o m 29 oktober.

Våren 2012 turnerar föreställningen med Riksteatern

Folkteatern Göteborg är en statsunderstödd teater och det betyder att vi har både statliga och regionala bidrag, för vilka vi skall uppfylla en rad kulturpolitiska mål. Teatern är en ekonomisk förening med medlemmar från ca 300 olika organisationer och föreningar - t ex fackförbund, hyresgästföreningar och bildningsförbund. Därmed har vi ett brett kontaktnät och våra ägarorganisationer finns främst i Göteborgsområdet men även i övriga delar av Västra Götaland.