FolkTeatern spelar detta under hösten 2006!

STORA SCENEN Cirkusliv av och med Cirkus Cirkör Dom har rest mellan Kiruna och Sydafrika. Nu har dom slagit läger i Göteborg. Dom är motorsågsjonglörer, knivkastare, robotar och gummiryggade kvinnor och män med en mission, teatern, ja kanske till och med hela stan, ska bli deras! Cirkusliv är en total-happening-föreställning med Cirkus Cirkör för hela familjen. Den börjar med parad genom stan och streetshow utanför FolkTeatern den 2 september, sen blir det 6 kvällsföreställningar inne på teatern. Men - ta skydd - de kan också dyka upp på platser där du minst anar det. Cirkus Cirkör är Skandinaviens centrum för nycirkus. Genom att korsa traditionella cirkustricks som jonglering, lina och akrobatik med moderna konstformer och uttryckssätt som breakdance, film, rockmusik, dans, teater och humor har de skapat en ny konstform - nycirkus. Cirkus Cirkör turnerar med föreställningar i Sverige och världen, arrangerar olika former av kurser för barn och unga och driver internationellt erkända utbildningar i nycirkus. I Cirkusliv medverkar nio cirkusartister, tre musiker och en kock. För mer info: www.cirkor.se Gästspel 7-16/9 på Stora Scenen Endast 6 föreställningar! Speldagar tor 7, fre 8, lör 9, tor 14, fre 15, lör 16/9 Läs mer på: http://www.folkteatern.se/Forestallningar/cirkusliv.htm Väx upp! - Drömmarnas musikal! av Henrik Wallgren och Per Umaerus Om att bli vuxen eller att inte bli det och om rätten att få behålla sina drömmar. Tre vänner träffas på gymnasiet: Jonte är sökaren som testar allt och går vilse. Marit vill så mycket men livet kommer hela tiden emellan. Och Jacob, han retar gallfeber på alla omkring honom. Bara genom att göra ingenting. För tjugo år sen undrade de hur det är att bli vuxen. Nu är de fyrtio och undrar fortfarande. Regi: Henrik Wallgren Medverkande: Lena B Nilsson, Anders Granell, Åsa Gustavsson, Kim Lantz, Ann Lundgren, Karin Sillberg, Per Umaerus. Musiker: Stefan Sporsén, Henrik Cederblom, Sara Edvardsson och Per Svenner. Urpremiär 14/10 2006 Spelas 14/10 - 30/12 på Stora Scenen Läs mer på: http://www.folkteatern.se/Forestallningar/vaxupp.htm Ny trailer läggs ut varje fredag! Väx Upplåten finns som ringsignal, ladda ned på hemsidan! Animal farm av George Orwell En nervkittlande satirisk skröna om maktens eviga sötma och människans förfall. Den prisbelönta galten Gamle majoren och de andra djuren på Herrgården har fått nog av den alkoholiserade Mr Jones övergrepp. Djuren gör uppror och grundar en ny filosofi som de kallar animalismen. De vill skapa en gård där alla djur är lika värda. De sjunger sin egen kampsång, arbetar och trivs med sin nya tillvaro. Men smygande, nästan omärkligt, förändras deras förhållanden. En av de ledande grisarna, Napoleon, utvecklar alltmer en sann diktators egenskaper. George Orwells bok utkom år 1945 och har sedan dess blivit en klassiker. Engelskt gästspel med American Drama Group Europe Gästspel 27/11 på Stora Scenen LILLA SCENEN Igen och igen av Emma Broström och Rakel Wärmländer En pjäs om en ung kvinnas vardag. En vardag som skapats utifrån vårt samhälle. Ett samhälle som kräver att man ska vara duktig, smal, intelligent, rolig, trevlig, spirituell, söt, artig och charmig. Men som inte tar ansvar för konsekvenserna! En föreställning om att fastna och falla, men att sedan resa sig, igen och igen... Regi och Medverkan Rakel Wärmländer Gästspel 30/8-9/9 på Lilla Scenen Sockersyndromet av Lucy Prebble En stark, drabbande, naken och humoristisk pjäs om och för både unga och vuxna i den tid vi nu lever. Om Dani 17, hennes mamma 48, Tim 33 och Lewis 22. Om drömmar, lögner, kärlek och om en hunger som aldrig kan mättas. Om att våga bli vuxen och att varje dag befinna sig på gränsen till sitt nya liv.Pjäsen är skriven av den då endast 22-åriga debutanten Lucy Prebble för Royal Court Theatre i London. Regi: Sanna Hultman Scenografi & Kostym: Lisa Hjertén Medverkande: Henrik Danielsson, Tjelvar Eriksson, Elisabeth Göransson och Rakel Wärmländer. Premiär 30/9 2006 Spelas 30/9-7/10 & i dec på Lilla Scenen Spelas på turné i Västra Götaland hösten 2006 Vi möts, vi föds, en skål till livet! Ett helt nytt musikprogram av Trio Rao. Om det mest självklara och mest förunderliga; möten! Allt med Raos musikantiska humor och denna gång är alla texter och toner originella rao. Trio Rao har sjungit en okänd Taube för nyfikna öron - de har sjungit en oväntad Ferlin med egna tonfärger - de har sjungit en livs levande Bellman, provocerande skört. Här på FolkTeatern sjöng de Harry Martinson i egna tonsättningar under hans jubileumsår 2004. Trio Rao består av: Lena Andersson - fiol, sång, Leif Gunnarsson - gitarr, banjo, trumpet, bas, sång & Jaap Knevel - gitarr, sång, Gästspel 18, 19, 20/10 kl 19 på Lilla Scenen K+M+L+R av Mattias Andersson Det gäller att vara LYCKAD: att ha någon att älska och älskas av, att ha ett jobb, att ha den rätta gröna färgen på sin t-shirt - eller tänk om du redan sitter fast med en baby på väg! Fyra människor längtar efter det riktiga livet. Det är bara alltför lätt att känna igen sig i denna lätt skruvade och hjärtskärande komiska pjäs. Med Unga FolkTeatern - en mötesplats för amatörer och professionella teaterutövare som har funnits sedan 1997. Regi: Margareta (Maja) Olsson Spelas under hösten 2006 på Lilla Scenen Att gå på vattnet - tankar, kåserier och sånger av SLAS En cabaret av och med MAIA-ensemblen i två delar med texter, tankar, kåserier och sånger av SLAS (Stig Claesson). Eskapader och episoder, musik och muntrationer, årstider och åsikter. Första delen - ett år i Sverige sett genom den folkkäre SLAS ögon: Året som kommer kräver av oss, precis det alla andra år har krävt av oss: det omöjliga. Förmågan att gå på vattnet.I andra delen möts två personer på restaurang Select i Paris. Stig Claesson och Pär Rådström, vänskap uppstår. MAIA-ensemblen är Brita Lindgren, Eva Hermansson, Sven Andrén, Åsa Johansson. Nypremiär 11/10 2006 Gästspel 11, 12, 13, 14/10 på Lilla Scenen EN TRAPPA NER Karlsson kommer tillbaka En teaterberättelse för alla människor från 4 år av Bernt Höglund och Christina Lundström Om en farfar som minns sin barndom. Om hans barn och barnbarn. Om en vinande snöstorm, en tågresa som inte blev av, och om nallen Karlsson som försvann men kom tillbaka. Regi Bernt Höglund Scenografi & Kostym Christina Lundström Medverkande Evert Lindkvist, Niklas Román, Ulla Svedin Urpremiär 22/9 2006 Spelas 22/9-15/12 En trappa ner Läs mer på: http://www.folkteatern.se/FleraMenysidor/entrappaner.htm FOLKTEATERN BESÖKER Sockersyndromet av Lucy Prebble En stark, drabbande, naken och humoristisk pjäs om och för både unga och vuxna i den tid vi nu lever. Om Dani 17, hennes mamma 48, Tim 33 och Lewis 22. Om drömmar, lögner, kärlek och om en hunger som aldrig kan mättas. Om att våga bli vuxen och att varje dag befinna sig på gränsen till sitt nya liv. Pjäsen är skriven av den då endast 22-åriga debutanten Lucy Prebble för Royal Court Theatre i London. Regi: Sanna Hultman Scenografi & Kostym: Lisa Hjertén Medverkande: Henrik Danielsson, Tjelvar Eriksson, Elisabeth Göransson och Rakel Wärmländer. Premiär 30/9 2006 Spelas 30/9-7/10 & i dec på Lilla Scenen Speltid ca 1 tim & 30 min ev med paus Spelas på turné i Västra Götaland hösten 2006 Läs mer och titta på trailer: http://www.folkteatern.se/Forestallningar/sockersyndromet.htm För mer information: Marianne Berggren, tel 031-60 75 61 eller Gugge Sandström, tel 031-60 75 67.