Folkteatern medverkar på semidigitala Scenkonstbiennalen 2021

Folkteatern medverkar på semidigitala Scenkonstbiennalen 2021

Scenkonstbiennalen är Sveriges största scenkonstfestival och i år är den semidigital, kostnadsfri och öppen för alla. Folkteaterns produktion ”Don Quijote” är en av de utvalda föreställningarna och vår medverkan består av en tillbakablick på riddaräventyret i ett virtuellt rum samt ett föreställningssamtal. Folkteaterns konstnärliga ledare Frida Röhl och Mattias Andersson, konstnärlig ledare på Dramaten möts dessutom i ett samtal om ”Viruset vs scenkonsten”.

Hösten 2020 satte regissören och dramatikern Erik Holmström upp maraton-projektet ”Don Quijote” på Folkteatern. Ett åtta avsnitt långt scenkonstäventyr i ett hisnande tempo med lika många premiärer som olika genrer, mitt under pandemihösten. “Det är verkligt, om inte overkligt, bra.”, skrev Isa Andersson i Dagens Nyheter efter första avsnittet ”Into the Fiction”.

Don Quijote: Into the Web – en virtuell verklighet
Folkteaterns produktion ”Don Quijote” är en av de utvalda föreställningarna till Scenkonstbiennalen 2021 och vår medverkan består av att vi erbjuder publiken en tillbakablick på riddaräventyret i ett nyskapat virtuellt rum, ”Don Quijote: Into the Web”.

Utdrag ur urvalsjuryns motivation:
”ett stort äventyr i åtta delar byggt på kärlek och tilltro till teaterkonsten. Kreativa formexperiment är basen och publiken är alltid inbjuden. … Resultatet är levande scenkonst i överraskande och framåtriktade förpackningar.”

- När jag nu ett halvår efteråt suttit med allt material - dokumentationer, bilder, filmer - så inser jag vilket storslaget och anarkistiskt projekt ”Don Quijote var”. Jag är vansinnigt stolt över allt vi gjorde och hoppas få uppleva något liknande igen, säger Erik Holmström, regissör.

Upplev ”Don Quijote: Into the Web” här: www.intotheweb.online
(Det virtuella rummet fungerar bäst med webbläsaren Google Crome.)

Don Quijote - föreställningssamtal
Utifrån sina olika yrkesroller medverkar Erik Holmström (regissör), Maja Kall (scenograf och kostymör), Andrea Paddington Edwards (skådespelare) och Kjell Samuelsson (scenmästare). Hur tog de sig an detta experimentella, ambitiösa projekt? Lis Hellström Svenningsson leder samtalet.
Tid: Tisdag 18 maj klockan 19.15-20.00. Samtalet spela sin och kommer att kunna ses i efterhand.

”Viruset vs pandemin” – samtal mellan Frida Röhl och Mattias Andersson lett av Anna Hedelius
När Coronapandemin lamslog världen våren 2020 var omställningen för vår bransch ett faktum. “Inställt” och “Framflyttat” blev veckans, månadens, ja tillslut årets ord. Den uråldriga teaterkonsten snabbspolade sig in i digitaliseringen och satsningarna online exploderade. Plötsligt öppnade den digitala scenkonsten dörrar till nya internationella samarbeten. Ett drygt år in i pandemin reflekterar vi över ett verksamhetsår som inget annat, och spanar kring hur ett litet virus kan ha påverkat scenkonstens framtid.
Tid: Torsdag 20 maj klockan18.00-18.45. Samtalet spelas in och kommer att kunna ses i efterhand.

Scenkonstbiennalen är i år semidigital, kostnadsfri och öppen för alla och pågår mellan den 18 och 21 maj. Länk till Scenknstbiennalen: https://scensverige.se/program...