Gå direkt till innehåll
Fadi Romi, klinikchef på Folktandvården Skånes klinik i Rosengård. Foto: Folktandvården Skåne

Pressinbjudan: Invigning av Folktandvården Skånes nya klinik i Rosengård

Folktandvården Skåne satsar för att stärka munhälsan i Rosengård. Den 6 september invigs den nya kliniken på Von Troils väg.

Strax innan sommaren slogs portarna upp till Folktandvården Skånes nya klinik i Rosengård. Den 6 september sker den officiella invigningen, dit företrädare för media är varmt välkomna. I och med flytten går kliniken från 10 till 17 behandlingsrum med ny, modern utrustning.

– Folktandvården Skåne ska finnas där behovet är som störst. Med den här satsningen kan vi göra ännu större skillnad för varje Rosengårdsbos munhälsa. Den nya kliniken spelar också en viktig roll i vårt fördjupade samarbete med tandläkarutbildningen vid Malmö universitet. Vi har nu möjlighet att ta emot fler studenter på handledd praktik, säger Karin Melander, vd för Folktandvården Skåne.

Vartannat barn har karies

Folktandvården Skånes medarbetare på kliniken möter i stort sett alla barn som bor i Rosengård med omnejd, cirka 10 000 barn och unga är listade på kliniken. Kariesförekomsten i Rosengård är bland de allra högsta i landet. Vartannat barn (50 procent) mellan tre och tio år har befintlig eller tidigare kariessjukdom, att jämföra med vart fjärde barn (24 procent) nationellt.

– I mötet med barnen och deras föräldrar kan vi lägga grunden för goda vanor som varar hela livet. I våra nya lokaler får vi fler rum och bättre möjligheter att jobba förebyggande och hälsofrämjande – till exempel genom digitala vårdmöten, som lämpar sig väl för motiverande samtal om munhälsa. Det här gynnar även våra vuxna patienter, säger klinikchef Fadi Romi.

Välkommen på invigningen, där även Folktandvården Skånes ordförande Torbjörn Ekelund medverkar.

Dag:
 6 september
Tid:
 klockan 13:00
Adress:
 Von Troils väg 1, Malmö
Anmälan:
 Meddela att du kommer till Emma Casserlöv, kommunikatör Folktandvården Skåne: emma.casserlov@folktandvardenskane.se

Regioner

Vi skapar möjligheter för varje skåning till ett friskare liv genom bättre munhälsa.

Folktandvården Skåne är ett av Sveriges tio största hälsoföretag. På 44 orter runt om i Skåne ser våra drygt 1500 medarbetare till att varje skåning har tillgång till jämlik munhälsa och tandvård i världsklass.

Pressansvarig på Folktandvården Skåne

Relaterat innehåll

Per Alstergren, dekan vid Odontologiska fakulteten och Karin Melander, VD för Folktandvården Skåne.

Tandläkarstudenterna i Malmö får utökad praktik från 2025

Malmö universitet kommer utöka den verksamhetsförlagda utbildningen på tandläkarprogrammet från och med nästa år, något som kommer att gagna alla skåningar eftersom de nyutexaminerade tandläkarna kommer att ha extra erfarenhet av patientomhändertagande och kliniskt arbete när de kommer ut i arbetslivet.

Världens bästa munhälsa, en människa i taget

Folktandvården Skåne

Vävaregatan 23