Folkoperans entré

Folkoperan skriver ett öppet brev till Damberg och Lind

Folkoperan har idag skrivit ett öppet brev riktat till inrikesminister Mikael Damberg, kulturminister Amanda Lind och Riksdagens Kulturutskott för att ge en bild av hur knepigt och dyrt det kan bli när alla i publiken ska hålla så mycket som 2 meters avstånd till varandra.

Öppet brev till

Inrikesminister Mikael Damberg
Kulturminister Amanda Lind
Riksdagens Kulturutskott

Till att börja med vill Folkoperan säga att vi är mycket positivt inställda till beskedet från Regeringen om förslaget att göra undantag för vissa arrangemang med sittande publik som kan hållas på ett smittsäkert sätt. Också till att ni meddelar att förslaget ställer krav på oss arrangörer att ta vårt eget ansvar för att vår publik håller ett säkert avstånd till varandra. Folkoperan har, liksom andra kulturaktörer i landet, redan tagit sitt ansvar och utformat planer för hur vi kan välkomna en större publik än 50 på ett så smittsäkert sätt som möjligt.

Frågor som vi med spänning väntar svar på gällande den nya regleringen är hur den kommer se ut i praktiken. Den brännande punkten är om publiken måste placeras som enskilda individer eller får sitta i sällskap som på restauranger och hur stort det minsta avståndet mellan individer/sällskap får vara? Om publiken begränsas till enskilda individer med ett avstånd på minst 2 meter i alla led (minsta avståndet mellan sällskap på restauranger är 1 meter) kommer en mellanstor teater som Folkoperan med 560 platser att kunna välkomna som mest 75 personer per föreställning. Det ställer stora utmaningar på teaterns redan ansträngda ekonomi och omöjliggör i praktiken en egenproducerad verksamhet. En maxpublik på 75 personer motsvarar en beläggning på 13,3 % jämfört med de 75 % som vi har i våra ursprungsbudgetar för att kunna bedriva en fungerande kvalitativ verksamhet. Folkoperan är en regional institution med en Stiftelse som huvudman och med en speciell situation och position i svenskt kulturliv. Förutom att vara en institution som har som utvecklingen och breddningen av operakonsten som sin uppgift är vi en av landets största arbetsgivare för frilansande musiker och operasångare. Det vill vi fortsätta att vara. Vi ser därför fram emot att kunna ta del av det föreslagna extra kulturstödet om ytterligare 1,5 miljarder.

Folkoperan kommer att följa regeringens arbete i ärendet och hoppas på en snabb remissrunda för att den 14 oktober kunna inviga vår nyrenoverade salong med premiären av Wagners opera Tristan och Isolde för en större publik än 50 personer. Folkoperan lovar även att vår publik inte ska utöva körsång, sång kommer att utövas av artister på scenen med 2 meters avstånd mellan sig.

Monica Fredriksson, VD
Tobias Theorell, Konstnärlig chef
Elisabeth Lax, Styrelseordförande Folkoperan AB

FOLKOPERAN – vi tänder nya tankar genom orädd opera.
Vi erhåller bidrag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad. Följ oss på Facebook, Twitter och Instagram.

Susanne Reuszner

Frida Edoff

Södermalms mest högljudda granne sedan 1976.

Vi erhåller anslag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad.

Folkoperan

Hornsgatan 72