Folkoperan - den tillgängliga teatern

Folkoperan - den tillgängliga teatern

Pressinbjudan

Folkoperan – den tillgängliga teatern

Det går att kombinera en värdig entré för alla med skyddsvärda byggnader

Vi tar i samarbete med Stockholms Stad ännu ett steg mot en opera tillgänglig för alla och inviger vår nya utomhus-trapphiss. Hissen är platsgjord för Folkoperan och det är den befintliga stentrappan som förvandlas till en lyftramp och tar besökaren in i entrén. Unik i sitt slag och först i Sverige gör den operabesöket enkelt och lättillgängligt för alla, oavsett funktionsnedsättning.

Hissen har finansierats av Stockholms Stad som en del i deras tillgänglighetsprojekt Värdig entré, ett samarbete mellan Stockholms stad, Statens Fastighetsverk och föreningen EIDD Design för alla Sverige. Utgångspunkten för projektet är att alla ska kunna använda samma entré och kunna göra det med värdighet, även i arkitektoniskt känsliga miljöer där man vill göra minimal åverkan.
– Tillgänglighet ska vara en självklar fråga i samhället. Jag är glad att Folkoperan har tagit tillfället i akt och skapat en värdig entré. Detta projekt är en förebild som förhoppningsvis inspirerar och därmed leder till att fler byggnader blir tillgängliga för alla, säger Ewa Samuelsson (KD), biträdande socialborgarråd med ansvar för tillgänglighetsfrågor och funktionshinderfrågor.

Premiäråk, demonstration, divertissement och frågestund samt kaffe och kaka torsdagen den 31 mars kl. 13.00.

Varmt välkommen!

13.00 Pia Kronqvist, Folkoperans vd, hälsar välkommen.

Ewa Samuelsson, bitr. socialborgarråd (KD) Stockholm Stad med ansvar för tillgänglighetsfrågor, invigningstalar.

Representanter från Stockholms stad samt från projektet Värdig entré berättar om arbetet med att göra staden tillgänglig för alla.

Invigning av hissen. Rullstolsanvändare samt barnvagnsanvändare premiäråker.

Frågestund. Lars Simeonsson, hissleverantör från Guldmann AB, svarar på frågor.

Ca 13.30 Kaffe och kaka. Mingel

14.00 Slut.

Susanne Reuszner

Hanna-Louise Berntsson

Presskontakt Kommunikatör 0790989980

Södermalms mest högljudda granne sedan 1976.

Vi erhåller anslag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad.

Folkoperan

Hornsgatan 72