Kungliga Operan – snart på din bio

Förra årets direktsände Operan Askungen med Malena Ernman till Folkets Hus och Parkers digitala biokedja. I år satsar Operan på tre direktsändningar. Förs ut är Läderlappen med hovsångaren Loa Falkman.
- Direktsändningar har vi gjort tidigare på teve, men det här blir enormt mycket starkare, säger han.

Söndagen 11 april direktsänds operetten Läderlappen till ett 60-tal digitala biografer. Det innebär att publiken i hela landet njuta av Strauss förföriska och vitala musik, samtidigt som publiken på Operan. I rollerna ser vi bland andra Carl Johan ”Loa” Falkman, Marianne Hellgren Staykov, Helge Skoog och Jan Malmsjö.

Lördagen 11 september direktsänder Operan Elektra, ett rasande brutalt musikdrama om hämnd och besatthet, i Staffan Valdemar Holms regi. I rollerna ser vi Marianne Eklöf, Katarina Dalayman samt Emma Vetter. Musik: Richard Strauss.

Sist ut under året är klassikern Svansjön. Baletten i fyra akter direktsänds lördagen 2 oktober. Svansjön, den mest älskade av alla klassiska helaftonsbaletter och har förtrollat publiken världen över alltsedan urpremiären 1895.

Presscitat Läderlappen:
”roligt”… ”vackert”  Dagens Nyheter

”Innovativt och interaktivt” Upsala Nya Tidning

”Klackarna i taket på Operan” Sydsvenska Dagbladet

Presscitat Elektra:
"Det finns inte en död sekund i Staffan Valdemar Holms uppsättning av 'Elektra' på Kungliga Operan... ett vidunderligt kraftprov... Ja, detta är en föreställning av världsklass" (DN).
"...mästerligt uppförd, framförd och utförd är denna Elektra" (Aftonbladet)

Mer info: www.fhp.nu

Pressbilder: www.fhp.nu/pressbilder

Mer information:
Kommunikationschef, Folkets Hus och Parker

Torbjörn Eriksson
Press- och informationschef, Kungliga Operan

• läderlappen
  • elektra
  • svansjön
  • loa falkman
  • kungliga operan