Jenny Lind-vinnare på sommarturné

Med motiveringen: »Med sin mörka, klangfulla stämma samt med musikalisk dramatik och lekfullhet, övertygar hon stort« utsedde Folkets Hus och Parker och Kungliga Musikaliska Akademien Astrid Robillard som vinnare till årets Jenny Lind stipendiat.

Astrid har medverkat i uruppförandet av den japanske tonsättaren Moto Osadas opera »Four Nights om Dream« på Vadstena Akademien. Utöver detta har hon också bland annat hunnit med att sjunga rollen som Zelma i Rossinis »Italienskan i Alger« på Läckö slott sommaren 2009. Hon fullföljer nu sitt sista studieår på Operahögskolan i Stockholm.

I slutet av juli och början av augusti kommer hon tillsammans med pianisten Henrik Berg, vinnare av 2010 års Otto Goldschmidt-stipendium, framföra konserter med en blandning av Jenny Linds repertoarer och modernare klanger.

Turnéplan 2010: Flen, Malstanäs slott (23/7) Motala Kyrka (25/7), Ödeshög, Heda Kyrka (26/7), Lunds Folkets Hus, Stadsteatern (28/7), Nyhamnsläge, Höganäs, Krapperups Borg (29/7), Kallhälls Folkets Hus (31/7), Stockholm Skansen (1/8), Lysekils Folkets Hus (3/7), Uddevalla Folkets Hus (4/7) Bankeryd, Bankeryds Kyrka (7/8) Leksand, Hildasholm (8/8), Hallstaviks Folkets Hus (11/8)

Mer info på www.fhp.nu

Pressbilder: www.fhp.nu/pressbilder

För mer information:

• jenny lind
  • sommarturné
  • folkpark
  • opera

• Leksand

Folkets Hus och Parker och Digitala Hus

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu