Elektra – direktsänt operadrama på bio

I höst, 11 september  2010, direktsänder Kungliga Operan den kritikerrosade uppsättningen Elektra till ett 60-tal biografer i Folkets Hus och Parkers digitala biokedja. Direktsändningen är en del i en satsning med tre direktsändningar från Operan under 2010 – Läderlappen, Elektra och Svansjön.

Elektra är ett rasande brutalt musikdrama om hämnd och besatthet. Tillsammans med sin älskare har Klytaimnestra mördat sin man Agamemnon. Besatt av hämndbegär försöker Elektra övertala sin betydligt fogligare syster Chrysothemis att döda modern och älskaren. Det är en emotionell motorväg i blod och katastrof, och hastigheten är den högsta från första till sista tonen.

Presscitat Elektra:
"Det finns inte en död sekund i Staffan Valdemar Holms uppsättning av 'Elektra' på Kungliga Operan... ett vidunderligt kraftprov... Ja, detta är en föreställning av världsklass" (DN).
"...mästerligt uppförd, framförd och utförd är denna Elektra" (Aftonbladet)

11 sep, kl 19.30: Elektra (opera) Längd: 1.45. Ingen paus

Musik: Richard Strauss
Regi: Staffan Valdemar Holm

I rollerna:
Klytaimnestra     Marianne Eklöf
Elektra              Katarina Dalayman
Chrysothemis     Emma Vetter

Foto/bilden i pressmeddelandet: Alexander Kenney, Kungliga Operan

Här kan du uppleva Elektra på en bio nära dig: Alingsås, Anderslöv, Bengtsfors, Boden, Boxholm, Bureå, Båstad, Falun, Filipstad, Gnesta, Gusum, Göteborg (Roy), Hagfors, Hallunda, Heby, Helsingborg, Iggesund, Kallhäll, Karlskoga, Katrineholm, Kumla, Kungsbacka, Köping, Lammhult, Lilla Edet, Lund (Kino), Lysekil, Malmö (Spegeln), Mörrum, Norrköping (Lilla Teatern), Nyköping, Nynäshamn, Osby, Sigtuna, Skelleftehamn, Skoghall, Skärhamn, Smedjebacken, Spånga, Stenungsund, Stockholm (Rio), Strängnäs, Svalöv, Sälen, Söderhamn, Tomelilla, Torslanda, Trollhättan, Tumba, Ulricehamn, Visby, Västerås (Elektra), Ystad, Åseda, Älmhult.

Mer info: www.fhp.nu/operan

Pressbilder: www.fhp.nu/pressbilder

Mer information:
Mathias Bohman
Kommunikationschef, Folkets Hus och Parker

Torbjörn Eriksson
Press- och informationschef, Kungliga Operan

Folkets Hus och Parker
Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 50 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu

Mathias Bohman

Kommunikationschef Press- och kommunikation 08-452 25 13