FOJAB har ritat HSB Södermanlands nya kontor i Nyköping i nära samarbete med verksamheten.

HSB:s nya kontor främjar samarbete och stärker gemenskap

En arbetsplats med hemmakänsla – HSB Södermanland har flyttat till nya lokaler i Nyköping. Arkitektkontoret FOJAB har bistått HSB hela vägen från detaljplan till inredning.

Där det förut låg en parkeringsplats i ett tidigare industriområde står nu en vacker byggnad i handslaget tegel med limträstomme, stora spröjsade fönster och högt i tak. Det är den nya arbetsplatsen för HSB Sörmlands omkring 60 medarbetare. Byggnaden har en tydlig industrikaraktär inspirerad av platsens historia, men anspelar också på ateljéer och andra kreativa rum.

– HSB Södermanlands verksamhet var tidigare uppdelad på olika byggnader och olika våningsplan. Många satt i egna rum. En tidig ambition för det nya kontoret var därför att det ska vara mer socialt och främja samarbete, berättar Cage Copher, arkitekt på FOJAB.

Det nya kontorshuset har ett enda våningsplan som samlar HSB Sörmlands alla funktioner på ett ställe – såväl förvaltning, försäljning och kundmottagning som mekanisk verkstad och snickeri. Kontoret består av olika typer av arbetsmiljöer som passar för olika slags arbetsuppgifter. Det genomgående temat för inredningen är ”Hemma hos HSB” och miljön på kontoret ska spegla känslan i HSB:s egna bostäder.

Rummen är ombonade och varierande, arbetsytorna uppmuntrar till rörelse och samarbete. Matsal och lounge är öppna och inbjudande och speglar hemmets vardagsrumskänsla. Kontorets layout leder till många spontana möten mellan kollegor och i mitten finns en innergård för gemenskap och kontemplation. Gården ger fina utblickar mot grönska, som stärker välbefinnandet ytterligare.

I entréhörnet med extra hög takhöjd tas kunder och medlemmar emot, men rummet kan också användas av personalen, för representation och kan hyras ut till olika evenemang och möten.

– FOJAB har varit med från första idé till inflyttning, där den första skissen är väldigt lik det faktiska resultatet. Hus- och inredningsarkitekter har arbetat sömlöst, vilket har gjort att vi har kunnat bibehålla den röda tråden hela vägen in i mål. En brett representerad medarbetargrupp från HSB har kommit med värdefulla synpunkter och vi har finslipat lösningarna tillsammans, berättar Märta Friman, inredningsarkitekt på FOJAB.

Byggnaden kommer att certifieras enligt Miljöbyggnad silver.