RUT har skapat 882 nya jobb i Västra Götaland under 2011

Rut har namnsdag idag den 4 januari. Några som kan fira är västsvenska städföretag. RUT-avdraget är en stor framgång avseende nya jobb. Det visar Företagarnas färska beräkningar.
– RUT-avdraget underlättar helt klart för oss. Vi har haft mycket mer att göra under 2011 och vi har anställt närmare 10 personer under året på grund av RUT, säger Sarita Eliasson, ägare Seso Städservice AB i Uddevalla.

Under 2011 har RUT-avdraget skapat 882 jobb i Västra Götaland, det är en ökning med ca 19 procent om man jämför med antalet skapade jobb under 2010. Det visar nya beräkningar från Företagarna som baseras på Skatteverkets statistik från januari 2011 fram till och med första veckan i december. RUT-avdraget har fått en större bredd enligt Sarita Eliasson:

-          Vi har märkt att det inte bara är de med hög inkomst som använder avdraget utan många av våra kunder är småbarnsfamiljer samt äldre personer.

Avdraget har skapat en ny och snabbt växande marknad. Det har också blivit en viktig instegsport till nytt och ökat företagande. Närmare 2000 företag jobbar nu mot RUT-sektorn i Västra Götaland. Genom avdraget har en tidigare svart, grå eller icke existerande sektor öppnats upp för seriösa företag.

-          Västsverige är i behov av dessa nya företag bland annat som botemedel mot Saab-kris och hotande arbetslöshet. Tjänstesektorn kommer att bli allt viktigare för tillväxt och sysselsättning, säger Maria Derner, regionchef på Företagarna Västra Götaland.

Maria Derner, regionchef 0707 - 75 84 60
Sarita Eliasson, Seso Städservice AB 0703-188 778