Inför ett småföretagarombud i Göteborg

Trots att Göteborg har satsat på ett antal förbättringar för näringslivsklimatet, sjönk kommunen återigen i Svenskt Näringslivs senaste rankning.
-
En av orsakerna kan vara att av tradition har Göteborgspolitikerna ingen fungerande dialog med de mindre ägarledda bolagen i staden som ju utgör den allra största delen, säger Kjell Erneman, ordförande i Företagarna Göteborg.

Nu föreslår Företagarna att ett Småföretagarombud inrättas med syfte att bidra till ett bättre beslutsunderlag för frågor som påverkar näringslivet.

Totalt i Göteborgsregionen har antalet jobb ökat med 155 359 stycken sedan 1990. Av detta står de små företagen för 79 109 stycken. De större privata företagen har ökat antalet jobb med 45 322 stycken, medan offentlig sektor ökat med 30 928 stycken. Sedan 1990 har således hälften av alla nya jobb i Göteborgsregionen skapats i småföretag med mindre än 50 anställda. Sammantaget i Sverige står de små företagen för 4 av 5 nya jobb. Hur det går för Sverige och för Göteborgsregionen avgörs alltså i hög grad av hur det går för de små företagen.

Företagarna har tagit fram en rapport, som visar utvecklingen av jobb i småföretag kontra storföretag och offentlig sektor. Den visar också tillväxthinder för småföretag. Rapporten ger stöd för att man bör förbättra förutsättningarna för småföretagare, till exempel genom att införa ett småföretagarombud. Läs hela rapporten här: http://www.foretagarna.se/opinionvgl/

- Småföretagen är de som skapar de nya jobben och är dessutom en förutsättning för att ha råd med skola, vård och omsorg. Det är ett faktum som politikerna i Göteborg verkar ha svårt att inse. Istället väljer de att fokusera på de större bolagen och köra på i gamla spår.  Det skapar tyvärr ett missnöje bland många mindre företagare, säger Kjell Erneman.

Företagarna föreslår att det införs ett småföretagarombud i kommunen med en huvudsaklig uppgift att i tidig fas fungera som en avstämning i beslutsprocessen för ärenden relaterade till näringslivet.

Det blir också ett sätt att leva upp till EU:s initiativ Small Business Act som antogs av medlemsländerna 2008 och som syftar till att skapa bästa möjliga miljö för de små och medelstora företagens verksamhet.

- Det finns en stor framtidstro bland många småföretagare – om lokalpolitikerna möter upp med rätt förutsättningar kan de skapa fler jobb och mer resurser för göteborgssamhället, säger Maria Derner, regionchef i Företagarna.

Maria Derner, regionchef Företagara
Tel 031-745 40 01, maria.derner@foretagarna.se