12 000 nya jobb i Västra Götaland

Konjunkturen i Västra Götaland dämpas något sedan höstens mätning och blir något svagare än riket i helhet. Men förväntningarna för det kommande året får konjunkturen att pekar uppåt och nu vill småföretagen anställa fler.

– Västra Götaland är ett exportintensivt län och självklart påverkas företagen av det som skett globalt i Japan och Nordafrika exempelvis. Ett annat bekymmer är tjänstesektorns låga kapacitetsutnyttjande som ligger hela 10 procent under riksgenomsnittet, berättar Maria Derner, regionchef Företagarna Västra Götaland.

Planerna på nyanställningar hos småföretagen är fortsatt optimistiska och vart tredje småföretag planerar att öka sysselsättningen. Bilden är alltså ljus men det finns allvarliga hinder som gör att tillväxten kan bli lägre. Det största problemet är bristen på arbetskraft som blivit än värre i den senaste mätningen.

– Framtiden ser ljust ut. Men största problemet just nu är att hitta rätt personal med rätt kompetens för jag har behov av att anställa, berättar Paulin Bertilsson ägare av Magnolia Motivstämplar & Pappershandel i Borås.

Västra Götaland har upplevt en dämpad utveckling i konjunkturen, men nu väntas en kraftig tillväxt det kommande året, framförallt inom tjänstesektorn. Sysselsättningen har ökat och förväntningarna inför det kommande året är höga – 12 000 nya jobb* kommer skapas i småföretagen. 75 procent av småföretagen i Västra Götaland ser goda expansionsmöjligheter, vilket är näst högst i landet. Men hinder för expansion kvarstår: småföretagen har svårt att hitta lämplig arbetskraft, arbetskraftskostnaderna är höga och det är svårt att få finansiering till företaget.

– Bristen på kompetent arbetskraft blir tydligare i vårens mätning. Mer än 3 av 10 företagare tackar nej till beställningar p.g.a. att man inte hittar lämpliga medarbetare. Vi behöver en snabb och stor utbildningsinsats på bristyrken bland annat, säger Maria Derner.

Rapporten finns att hämta på www.foretagarna.se

Småföretagsbarometern produceras i samverkan mellan Företagarna och Swedbank & Sparbankerna. Undersökningen omfattar 4 186 företag över hela landet med 1-49 anställda.

*12 000 nya jobb beräknas genom att multiplicera nettotalet för sysselsättningen (planerar att anställa – planerar att minska) med andelen privata företag med 1-49 anställda i regionen.

Maria Derner, regionchef Västra Götaland, 070 775 84 60
Simon Karlsson, kommunikatör, 070 775 84 70

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation och representerar 70 000 företagare varav cirka 55 000 är direktanslutna medlemmar och 15 000 via anslutna branschförbund.