Vilka samtal förändrar människors vilja och förmåga?

Vilka samtal förändrar människors vilja och förmåga?

- Idag upplever många av oss att det viktiga respektfulla samtalet mellan två människor är hotat, i vården, i välfärden och i samhället. På institutionerna finns det mindre och mindre tid att sitta i lugn och ro och tala och att lyssna. Dokumentationen om det som har hänt har blivit viktigare än själva händelsen. Det menar Thomas Ekbom, Skyddsvärnets ordförande, i ett uttalande inför tisdagens seminarium vid ABF-huset i Stockholm.

- Samtalens kvalitet måste värnas. I samtal med andra människor får man möjlighet att gå från sitt eget invanda perspektiv till en djupare insikt om sig själv och andra. Det gäller att lära sig att lära med andra och deras insikter. Det gäller att förstå att förståelse kräver mer än ett perspektiv.

För Thomas Ebom är det viktigt att skydda Samtalet som institut och värna om dess värde i vardag och behandling. Seminariet är ett led i detta arbete.

PROGRAM OCH FÖRELÄSARE
Plats: ABF-huset, Z-salen, Sveavägen 41 i Stockholm.
Tid: 24 mars 2015, kl. 13 -16

Föreläsare är Christina Andersson, författare, psykolog och forskare vid Karolinska Institutet (KI) som talar om Compassion - om medkänslans och självkänslans roll i samtal.

Peter Wirbing
är beteendevetare, expert i alkoholfrågor, MI - lärare (MINT), och författare till flera böcker inom området. MI - nu och i framtiden. MI eller motiverande samtal är en internationellt erkänd och använd metod för att hjälpa personer med problembeteenden att hitta egna skäl till att vilja förändra sin situation, och inte minst, att få en tilltro till sin förmåga att lyckas med den förändring som man vill göra.

I föreläsningen orienterar Peter Wirbing om evidensstödet för MI enligt de senaste studierna, och hur MI rekommenderas idag av Socialstyrelsen i de olika nationella riktlinjerna. Vidare presenteras nyheterna i den senaste versionen av MI, den som kallas MI 3, och de nya tillämpningar av MI som växer fram, bland annat hur MI kan användas vid samtal om våld i nära relationer och i möten med personer som är överväger självmord.

Sista föreläsare denna dag är Sara Åhlen, projektledare vid Kriminalvårdens huvudkontor som samtalar om Strukturerade samtal för klienter under övervakning i Frivård.

Skyddsvärnets Sociala företag deltar vid seminariet med försäljning av hantverksprodukter.

FAKTA
Rollen som röstbärare och opinionsbildare för samhällets utsatta har en lång tradition inom Skyddsvärnets verksamhet. Seminarier är ett av många uttryck för att stimulera frågeställningar i aktuella samhällsfrågor.

Skyddsvärnet kan genom sin regelbundna programverksamhet vid ABF-huset på Sveavägen i Stockholm erbjuda en mötesplats för samarbetspartners, uppdragsgivare och intresserad allmänhet. Vi hoppas att det på lång sikt får ett värde för människor och samhälle.

Skyddsvärnets Sociala företag har arbetsträning/sysselsättning inom fyra verksamhetsområden och kan därmed ta emot deltagare med olika behov av integration till arbetslivet.

Kontakt:
Eva Bernerskog, pressansvarig