Våldsamma upplopp i Sverige tema för två av höstens seminarier

Våldsamma upplopp i Sverige tema för två av höstens seminarier

PRESSINBJUDAN

Med utgångspunkt från kravallerna i Husby våren 2013 har ansvariga inom Skyddsvärnets opinions- och utvecklingsarbete ställt sig frågan varför? I ett försök att sprida kunskap och reflektion kring det inträffade beslöts att arrangera två seminarier  hösten 2013 på ABF-huset i Stockholm. Vi välkomnar
till två innehållsrika seminarier den 1 oktober och den 5 november.

Det första seminariet äger rum den 1 oktober 13.00-16-00 i Z-salen, ABF-huset i Stockholm. Förste föreläsare är Rainar All,  Myndigheten för samhällsskydd och beredskap - som föreläser om värderingsförskjutningar, segregationen i samhället och vad individcentreringen  innebär.

Andre föreläsare är John Östh, kulturgeograf, Uppsala universitet som ställer frågan om  det är geografiska sorteringsmönster i befolkning och socioekonomi som alltmer frambringar social oro?

Tredje föreläsare denna dag är Jerzy Sarnecki, professor i allmän kriminologi vid Stockholms universitet (SU). Rubriken är Vad kan gamla kriminologer lära oss om nya upplopp?

Läs det fullständiga programmet här  1 oktober  här.
Läs det fullständiga programmet för 5 november  här.

Vid frågor kontakta:
Eva Bernerskog, pressansvarig