Sveriges första förening för ensamkommande är bildad på Skyddsvärnet

Sveriges första förening för ensamkommande är bildad på Skyddsvärnet

Den 13 januari 2012 bildades Sveriges första förening av och för ensamkommande på Skyddsvärnet. Föreningens namn är Sveriges Ensamkommandes Förening (SEF).

Syftet är att organisera ensamkommande under ett och samma tak och vara en instans i samhället i frågor som berör ensamkommande, till exempel lagstiftning, bemötande vid ankomst och att förebygga kulturkrockar och missförstånd.

En annan viktig uppgift är att anordna aktiviteter för att underlätta ingången i samhället och att förmedla kontakt mellan ungdomar i hela landet.

Bilden visar den interimistiska styrelsen som fram till årsmötet ska utökas både till antal samt mer jämlik fördelning vad gäller kön och etnisk härkomst.

Från vänster vice ordförande Liza Yousef, sekreterare Anher Sami, Akwasi Baah,  ordförande Navid Khanzade, kassör Amir Mehzad, Baktash Wejdan, Rahmalollah Rahmani och Alexander Mohamud.

Styrelseledamöterna ska vara ensamkommande ungdomar som är minst 18 år och har fått permanent uppehållstillstånd (PUT). Medlemmar kan alla vara och stödmedlemmar från olika organisationer välkomnas.

Föreningen är startad inom ramen för Skyddsvärnets projekt Prata med oss, inte om oss

Isabella Canow, projektledare säger i en kommentar att:
-Skyddsvärnet har sedan en lång tid tillbaka engagerat sig i de ensamkommandes situation. Vi har flera projekt för att stödja ungdomarna. Min förhoppning är att ensamkommande ungdomar bildar lokalföreningar i hela landet.

Kontaktuppgifter:

Ordförande Navid Khanzade Mobil: 070 421 28 63

E-post: navid_khanzada@hotmail.com

Projektledare Isabella Canows kontaktupppgifter finner du här.