Sveriges ensamkommandes förening i Malmö har valt ny styrelse

Sveriges ensamkommandes förening i Malmö har valt ny styrelse

Skyddsvärnet äger projektet "Prata med oss, inte om oss" där vi startat upp SEF, Sveriges ensamkommandes förening på olika orter i landet.

SEF i Malmö, en part i projektet, valde vid sitt årsmöte torsdag den 25 april 2013 en ny styrelse  bestående av ordförande Armin Barzegar samt ledamöterna Hussain Panahi, Sepideh Shiravand, Abdikader Mojtaba, Mostafa Yusefi, Raz Nawrozy, Alireza Ahmadi och Mojtaba Atai. Även nya stadgar antogs där det bland annat slås fast att föreningen ska uppfylla sitt ändamål genom medlemmarnas kollektiva insatser.

Årsmötet inleddes med att SEF:s ordförande i Stockholm Rahmatullah Rahmani berättade om syftet och vikten av att ensamkommande organiserar sig i det nya hemlandet. Att ingå i en demokratisk struktur som självständig förening underlättar såväl integration som deltagande i samhället. Nu fortsätter arbetet med att starta fler föreningar för ensamkommande runtom i Sverige. Målet är att bilda ett riksförbund under detta år.

Förutom föreningar i Malmö och Stockholm finns även en förening för ensamkommande i Vännäs. Den första föreningen inom Skyddsvärnet för ensamkommande  bildades i Stockholm i januari 2012.

För mer information om SEF i Malmö samt om  projektet i sin helhet vänligen kontakta:
Projektassistent nina.karlsson@skyddsvarnet.se i Malmö eller
Projektledare isabella.canow@skyddsvarnet.se vid Skyddsvärnet i Stockholm.

Bildtext:
Sveriges ensamkommandes förening i Malmö väljer ny styrelse på årsmötet. På bilden syns styrelsen samt medlemmar och stödmedlemmar.

Presskontakt:
Eva Bernerskog, tfn 076-77 66 510