Skyddsvärnets verksamhetsberättelse för 2013 är här!

Skyddsvärnets verksamhetsberättelse för 2013 är här!

29 april 2014

År 2013 har Skyddsvärnet fokuserat på att utöka de tjänster vi erbjuder, förstärkt opinions-och utvecklingsarbetet och utvecklat stödet till medarbetarna. Bredden och mångfalden inom dessa områden har vuxit. det säger Skyddsvärnets direktor Nilla Helgesson i en kommentar till årets Verksamhetsberättelse.

- Vårdkedjans verksamheter har utökats. Skyddsvärnet har återigen fått Kriminalvårdens förtroende att driva ett av landets tre Halvvägshus, det enda i Stockholm. Vidare har det förebyggande arbetet stärkts.

Uppskattade och välbesökta seminarier har fortsatt att engagera, utbilda och väcka frågor i socialpolitiska ämnen.

Pionjärarbetet med att ta in konceptet LifeRing till Sverige och Europa har förstärkts.

Vi har beviljats medel från Allmänna Arvsfonden för att sprida självhjälps-grupper över hela landet. Ytterligare ett område där vi varit främst är stödet till ensamkommande flyktingungdomar att organisera sig i egna föreningar. Genom projekt Prata med oss, inte om oss startades sju SEF (Sveriges Ensamkommandes Förening) och även SEF Riksförbund.

Nu fortsätter vi in i 2014 med nya satsningar och ständiga förbättringar av det befintliga, fortsätter Nilla Helgesson.

-Skyddsvärnet ska ge klienter, uppdragsgivare och medarbetare det bästa möjliga stödet. I egenskap av att vara en non-profit aktör saknar vi ägare och kan därför fortsätta med fullständig återinvestering av överskottet.