Skyddsvärnet utökar sitt internationella nätverk

Skyddsvärnet utökar sitt internationella nätverk

Isabella Canow besökte även flera ideella organisationer i Ankara för att se och lyssna om hur den ideella sektorn utvecklas i andra delar av världen. I Turkiet är de ideella organisationerna på frammarsch, till exempel har barnsjukhus för barn med leukemi byggts genom en stiftelse och inte genom den offentliga sektorn. Isabella Canow gjorde ett besök på sjukhuset.

- Stiftelsen LÖSEV i Ankara har byggt en hel by där föräldrar kan bo med sina barn under deras sjukdomstid och rehabiltering. Stiftelsen står för alla kostnader för föräldrar och barn. Det har jag aldrig hört om i Sverige. Föräldrar och släktingar bidrar tillbaka genm att hjälpa till på sjukhuset, det kan till exempel vara att skapa handarbeten till försäljning där intäkterna går tillbaks in i sjukhuset. Föräldrarna bor i hotellrum på det nybyggda sjukhuset, i den egna byn. Det kan vara familjer som kommer långt ifrån men också de närboende har denna möjlighet. Alla har den.

- För barnen innebär detta en stor trygghet, att ha sina föräldrar tätt intill.

Under besöket hann Isabella Canow även träffa ansvariga politiker från de tre ledande partierna.
-De har ansvar för diaspora och det fanns många frågor att ställa om denna fråga inför det kommande valet. Jag blev positivt överaskad över det stora intresse och ansvarskänsla de visade inför denna fråga. De turkiska medborgarna som är bosatta i Sverige följer med stort intresse samhällsutvecklingen och politiken i hemlandet.

- Skyddsvärnet har genom sina verksamheter många internationella kontakter och vi tar emot studiebesök från olika delar av världen. Det är glädjande att vi har kulturellt och verksamhetsmässigt utbyte med så många oavsett geografisk avstånd.

För den som vill veta mer går det bra att ringa till ISabella Canow på tfn 076-76 41 412

På bilden besöker Turkiska Kvinnorförbundet och Isabella Canow det ideella barnsjukhuset i Ankara.