Skyddsvärnet till Socialchefsdagarna för att visa sitt mod

Skyddsvärnet till Socialchefsdagarna för att visa sitt mod

20 september 2013
Föreningen Sveriges Socialchefer arrangerar Socialchefsdagarna, i år tillsammans med värdstaden Malmö. Kongressen hålls på Malmö Slagthus den 25 till 27 september.

-Vi behöver samlingsplatser, alla vi som arbetar för att förhindra brott och social utslagning. Vi behöver det därför att ensam är inte stark.  En  samlad kraft gör större avtryck och ger mer varaktiga resultat i att utveckla det sociala arbetet i Sverige.  Det säger Nilla Helgesson, direktor på Skyddsvärnet, i en kommentar till Årets tema – Hur modig är du i vardagen?

-Ett nytt led i Skyddsvärnets Vårdkedja kommer att presenteras under dagarna. Den 1 november 2013  öppnas återigen ett Halvvägshus för klienter från Kriminalvården. Det är det enda i sitt slag i Stockholmsregionen. Målet är att öka möjligheterna för klienterna att bli fungerande samhälls-medborgare. Vistelse i halvvägshus får beviljas tidigast när halva strafftiden, dock minst
tre månader, har avtjänats.

- För oss på Skyddsvärnet handlar mod om just detta - att starta nya verksamheter som det finns behov av men som ingen ännu gör eller som vi anser oss kunna göra på ett bättre sätt. Det har varit en viktig del i hela Skyddsvärnets historia och en av orsakerna till att vi funnits i 103 år.

Den andra delen av föreningens mod, fortsätter Nilla Helgesson, handlar om att våga prata om förhållanden i samhället  som inte fungerar och som behöver förändras. Detta gör vi bland annat genom våra seminarier och bloggar. I oktober och november kommer vi arrangera två seminarier om Våldsamma Upplopp – vem bär ansvaret och hur ska vi lösa det här? Under hela året har vi hört larmrapporter om upplopp och oroligheter i städer och förorter, händelser vi inom den sociala sektorn vill ha mer kunskaper om för att kunna bekämpa med rätt metoder och kunskaper. Seminarierna är Skyddsvärnets bidrag i arbetet med att belysa detta.

Nilla Helgesson välkomnar till Skyddsvärnets monter där även ledamöter från SEF (Sveriges Ensamkommandes Förening) deltar från Malmöregionen. Inom Skyddsvärnet har det bildats fem föreningar över landet som tillvarartar de ensamkommandes intressen. Målet är att det ska bli ett riksförbund.

Kontakt:

Direktor