Skyddsvärnet deltog på Mänskliga Rättighetsdagarna i Göteborg

Skyddsvärnet deltog på Mänskliga Rättighetsdagarna i Göteborg

14 november 2011

Skyddsvärnet deltog på årets mässa för Mänskliga Rättigheter i Göteborg 12-13 november 2012 för att berätta om organisationens opinions- och utvecklingsarbete och om vårdkedjan.

Humanitet och omsorg när det gäller de svaga i samhället har alltid utmärkt arbetet inom Skyddsvärnet liksom den ursprungliga devisen Hjälp Till Självhjälp. Därför är det naturligt för Skyddsvärnet att närvara i Göteborg. Det säger Eva Bernerskog, kommunikationsansvarig som tillsammans med kollegan Mikael Risberg, arbetsledare på Skyddsvärnets Sociala företag, var på plats i Göteborg.

-Det är glädjande att så många organisationer deltog för att berätta om sina delar i rättighetsarbetet. Här fanns både en internationell och nationell utblick, berättar Mikael Risberg. Vi har mött representanter för statliga myndigheter, ideella organisationer och kommuner och tagit in information om det arbete som förs på olika nivåer i samhället.

Eva Bernerskog berättar att  Skyddsvärnet uppmärksammades för sitt arbete med att både ha en vårdkedja för klienten och ett opinions- och utvecklingsarbete för allas lika värde.

- Organisationen arbetar systematiskt med åtta olika områden inom opinionsarbetet, bland annat kostnadsfria seminarier samt  föreläsningar, utbildningar och samhällsorientering. Vi fick möjlighet att bjuda in många besökare till Skyddsvärnets seminarier som aktualiserar aktuella socialpolitiska frågor. Den 4 december hålls ett seminarium om Våldsutsatta barn  på ABF-huset i Stockholm och redan nu är många anmälda.

-Vi vill rikta ett stort tack till arrangörerna för två viktiga och innehållsrika dagar i Göteborg, avslutar Mikael Risberg.

På bild: Mikael Risberg och Eva Bernerskog vid Skyddsvärnets monter.

Kontakt:
Eva Bernerskog, pressansvarig, tfn 08-77 66 510