Skyddsvärnet deltog i panelsamtal i Europahusets mässa för Europeiska Frivilligåret 2011

16 augusti 2011

Skyddsvärnets direktor Nilla Helgesson deltog den 11 augusti 2011 i ett panelsamtal inom ramen för Europahusets mässa för det Europeiska Frivilligåret 2011.

Panelsamtalet rörde finansieringsfrågor i den ideella sektorn - Hur påverkas organisationer av statens bidragsutformning och kan statligt finansierade organisationer vara oberoende?

Deltagare var, förutom Nilla Helgesson,  Torgny Sandgren,  Ungdomsstyrelsen, Maria Nilsson, Utbildningsdepartementet och Göran Pettersson, Forum för Frivilligt Socialt Arbete.

I en kommentar säger Nilla Helgesson att det var mycket intressant att följa och delta  i diskussionerna och i övrigt att delta denna dag.

- Det mest slående, anser jag, är den mängd av bidrag det finns och hur otydligt det är kring var man kan söka dem och vad som gäller för att få bidragen. Det konstaterades att det bland annat finns organisationsbidrag (för föreningens existens), verksamhetsbidrag, projektbidrag och anläggningsbidrag (för lokaler). Till detta kommer att det är en mängd ställe bidragen kan sökas genom.

-Skyddsvärnet, fortsätter Nilla Helgesson, är en ideell förening utan årliga bidrag från kommun och stat men  finns ideella föreningar längs hela denna skala från noll till 100 procent i bidrag.

-Min slutsats blir att det förs samtal, diskuteras och görs planer på olika nivåer för att det ska kunna bli en positiv utveckling kring finansiering för idéburna organisationer men det är långt kvar och vi har ännu inte gått från ord till handling.