Skyddsvärnet besöker San Patrignano

Skyddsvärnet besöker San Patrignano

15 maj 2013

I maj 2013 besöker Skyddsvärnet San Patrignano, strax söder om Rimini i Italien. Syftet med resan är att studera hur verksamheterna vid San Patrignano bedrivs för att tillgodgöra sig kunskap och idéer som senare kan utveckla Skyddsvärnets egna sociala företag.

San Patrignano har, utan att ta emot någon finansiering från stat, kommun eller den missbrukandes familj, utvecklat sociala företag som hjälpt tusentals människor tillbaka till ett värdigt liv.

Direktor Nilla Helgesson ser fram emot resan.

-För Skyddsvärnet är detta en resa för att lära mer om hur sociala företag, små och stora, samt i olika associationsformer kan hjälpa människor tillbaka till ett arbete och ett värdigt liv. Skyddsvärnet har fyra sociala företag med olika inriktningar. Vi ska fortsätta med uppgiften att förebygga brott och social utslagning i samhället. Det kräver ständig utveckling av våra verksamheter inom Skyddsvärnets vårdkedja. Resan är ett av många verktyg för detta.

Italien är känt för att ha många sociala företag, fortsätter Nilla Helgesson, och San Patrignano speciellt för sin storlek och att det är före detta missbrukare och kriminella som äger och styr allt.

-Själva resan i sig blir också en utbildning och erfarenhetsutbyte eftersom det är flera olika organisationer som reser på samma resa.

I resan ingår, förutom heldagsbesök på San Patrignano och studiebesök vid Riminis fängelse, föreläsningar och diskussioner kring Italien; historia, samtid och socialpolitik.

San Patrignano ligger strax utanför Rimini och grundades år 1978 av Vincenzo Muccioli. Idag är det ett av Europas mest kända rehabiliteringssamfund för människor med ett missbruk.  Drogmissbrukare som kommer till San Patrignano ges möjlighet till studier, sjukvård och framförallt ett hem att bygga sitt nya liv på.

Från Skyddsvärnet deltar, förutom direktor Nilla Helgesson, styrelseordförande Gunnar Engström, vice ordförande Gunilla Wiklund, verksamhetschef Fredrik Gunnarsson och enhetschef Lena Ludwigs, Skyddsvärnets Sociala företag samt ekonomiansvarig Ann Nilsson.

Välkommen att följa Skyddsvärnets resa till San Patrignano via Skyddsvärnets Facebook-sida från och med den 20 maj 2013. Resan pågår mellan 20-24 maj 2013.  Du som är intresserad av att skriva ett reportage om Skyddsvärnets resa vänligen kontakta direktor Nilla Helgesson som är organisationens presskontakt under Italienresan.

Kontaktuppgifter Nilla Helgesson
Mobil: 070- 586 13 61