17 februari 2012

Lyckad Kulturkväll på Kulturhuset för projekten

I lördags, 11 februari,  anordnade projekten ”Jalla för alla” och ”Prata med oss, inte om oss” en mycket lyckad Kulturkväll på Lava i Kulturhuset i Stockholm.

Det var många fler ungdomar som önskade komma än vad som fick plats. Arvsfonden (som finansierar båda projekten) var på plats och och fick tillfälle att samtala med ungdomarna.

Den första nationella föreningen för ensamkommande, SEF, som bildades 13 januari inom ramarna för projektet Prata med oss hade representanter på plats denna viktiga kväll.

Somaliska radion intervjuade projektledarna och Arvsfondens handläggare samt ordförande för föreningen så att informationen spreds vidare.

Kvällen gick i mångfaldens tecken. En matbuffe från olika länder serverades och avnjöts till musik. Traditionella kläder från olika världsdelar visades upp. Gästerna  var mycket nöjda med kvällen.

Oumie Ella Njai, projektledare för Jalla för alla, som nu går in på sitt tredje år, säger i en kommentar att: Jalla för alla har verkligen bidragit till att ensamkommande ungdomar i Stockholm har fått mer kunskap och kännedom om hur det svenska samhället fungerar. Den här kvällen var ett kvitto på det  - se så många som kommit, säger Oumie.

Foto: AH Sundberg