Fotbollsturnering för ensamkommande flyktingungdomar

Fotbollsturnering för ensamkommande flyktingungdomar

På  fredag den 1 juli fylls Zinkensdamms IP av ensamkommande flyktingungdomar från Stockholms län. En fotbollsturnering startar kl. 09.00 och pågår till 15.00 då det vinnande laget utses. Hela 16 lag står uppställda, ivriga att sätta igång turneringen. Initiativet kommer från Jamal Mohamed, medtränare inom Projekt Jalla för alla, som drivs inom Föreningen Skyddsvärnet i Stockholm.

Jamal, själv fotbollsspelare,   tycker att det är angeläget att ensamkommande får möjlighet att umgås men säger att det även är minst lika viktigt för de många fotbollstalanger som finns bland ungdomarna att visa upp sin fotbollsbegåvning.

-Det spelar ingen roll hur gammal du är, vart du kommer ifrån, om du har PUT eller inte, alla ensamkommande är välkomna, likaså stadsbor och andra intresserade som vill se på matcherna och kora segerlaget.

- Vi inom projektet vill gärna skapa en mötesplats för ungdomar där vi gemensamt kan ha kul, träffa nya människor och umgås genom sporten. Vi arbetar för att bryta den isolering som ungdomarna ibland kan känna i det nya hemlandet innan de etablerat sig på allvar i den nya miljön.

För mer information kontakta projektledare Oumies Ella Njai  (t.h) på tfn 08-599 09 254 eller fotbollsturneringsansvarig Jamal Mohamed,(t.v) tfn 076-93 96 950.

Fakta;
Syftet med projektet Jalla för alla är att varje ungdom ges möjlighet till att uttrycka sig, utveckla färdigheter, ta ställning i viktiga frågor och få ökad kunskap om det svenska samhället. Det ska skapas ett forum där den egna åsikten står i fokus och där värderingar och moraliska frågeställningar lyfts. Projektet vill tillvarata de ungas erfarenheter och kartlägga vilka behov som finns kring nyanlända ensamkommande ungdomar från olika områden i världen. Föreningen SKyddsärnet har sedan länge välkomnat de ensamkommande till sina verksamheter.