Aktiv fritid för ensamkommande öppnar fler möjligheter till delaktighet i samhället

Aktiv fritid är viktigt för hälsa och integration. Skyddsvärnet seminarieserie under våren 2012 på ABF-huset i Stockholm avslutas med ett seminarium om ensamkommandes fritid och vardag. Kom och ta del av de erfarenheter som Oumie Ella Njai, projektledare  inom projektet  Jalla för alla erfarit.

-En av de största frågorna som ensamkommande uttryckt i projektet är: Hur ska vi få nya kompisar i vårt nya hemland? Det säger Oumie Ella Njai.

- Gemenskap  är grundstenen för alla människor som vill uppleva samhörighet i samhället. Ensamkommande är  inte annorlunda men de måste ges möjligheter och plattformar för detta. Det har varit ett av Jallas absoluta fokus. Genom en aktiv fritid vet vi att dessa dörrar då de på ett naturligt sätt kommer i kontakt med omgivningen.

Röda Korset, som medverkar på seminariet, kommer bland annat att tala om sin verktygslåda som utvecklats för ensamkommande. Besökarna får även en presentation av Sveriges Ensamkommandes Förening (SEF) som bildats inom ramen för Skyddsvärnets projekt "Prata inte om oss, prata med oss". International Community Aid Network talar om  hur de skapat ett projekt för ensamkommande där ensamkommande  tränar och utför de svenska klassikerna inom sporten. Agera med flera, som startats av före detta utsatta inom socialt omhändertagande, kommer att berätta om sina erfarenheter av hur fritidsaktiviteter hjälpt dem att komma vidare. Sammantaget kommer fem olika föredragshållare delge publiken sina erfarenheter och metoder för utvecklingsmöjligjheter.