Blir familjehem & gör skillnad!

Blir familjehem & gör skillnad!

Vill du bli familjehem? Skyddsvärnets familjevård växer och vi söker kontinuerligt nya familjehem att samarbeta med. Skyddsvärnet har arbetat mot social utslagning i drygt 100 år och vi har en värdegrund som det är viktigt för oss att du delar. För oss är det viktigt att man som familjehem har ett genuint intresse för människor. Som familjehem behöver man ge tid, engagemang och kunna erbjuda trygga och tillitsfulla relationer. Vi arbetar med olika målgrupper, men det hindrar inte dig som familjehem från att vara nischad till en specifik grupp.

Familjehem
De familjehem som Skyddsvärnet samarbetar med finns utspridda runtom i landet. Största andelen återfinns i Stockholmsområdet och i Mälardalen. Vi erbjuder stor mångfald av familjehem i olika konstellationer och med olika etniska ursprung, åldrar och utbildningsnivåer. Vissa bor lantligt, andra i stan. Vissa i lägenhet, andra i hus. I vissa familjer bor klienten i en byggnad i nära anslutning till familjens bostad.

Utredning av familjehem
För att som familjehem få samarbeta med Skyddsvärnet krävs utdrag från polisens misstanke- och belastningsregister, utdrag från socialregister 5 år tillbaka i tiden, skuldfrihetsintyg från kronofogdemyndigheten samt intyg om ersättningar från försäkringskassan. Familjehemmen utreds utifrån Skyddsvärnets eget frågeformulär, som har kopplingar till både Kälvesten och socialstyrelsens BRA-fam. Alla familjehem som anlitas av oss har besökts och bedömts lämpliga utifrån Skyddsvärnets grundläggande värderingar.

Utbildning till familjehem
Våra familjehem erbjuds handledning och möjlighet till stöd från Skyddsvärnet dygnet runt årets alla dagar. Familjehemmen erbjuds att delta vid Skyddsvärnets seminarier för att få en fördjupad kunskap kring socialt arbete. De erbjuds även träffar för erfarenhetsutbyte och möjlighet att lära känna andra familjehem.

Är du intresserad av att bli familjehem? Vill du veta mer om riktlinjer och krav? Tveka inte på att kontakta oss!

Kontakta gärna Familjevårdens föreståndare Lisa Fridén: 070-423 96 72,
lisa.friden@skyddsvarnet.se