Vårdkedjan – till nytta för klienten

Vårdkedjan – till nytta för klienten

Förra året lyckades äntligen Skyddsvärnet ta fram en bild över vårdkedjan som vi arbetar utifrån. Detta skedde efter mycket tankearbete och flera misslyckade skisser. Det är viktigt att se misslyckande som steg i riktningen mot att lyckas, detta gäller både våra klienter och oss själva. Vi lyckades riktigt bra till slut med bilden av vårdkedjan, liksom flera av våra klienter lyckas mycket bra i sitt arbete med att få ett fungerande liv.

Genom att arbeta fram bilden av vår vårdkedja såg vi även våra styrkor och svagheter lättare. Vi såg att vi har flera olika behandlingar och boenden att välja mellan medan sysselsättningen var en svag länk i kedjan. Därför påbörjade vi genast planeringen för hur detta kunde bli bättre och idag har vi vårt första sociala företag samt har skickat in en ansökan till ESF-rådet om EU-medel för att tillsammans med andra organisationer och myndigheter bygga upp minst tio sociala företag.

En tydlig vårdkedja visade våra svagheter som vi behövde arbeta med att utveckla, vilket ger en starkare vårdkedja för klienternas bästa