Utökad information och aktiviteter till medlemmarna

Utökad information och aktiviteter till medlemmarna

I förra veckan hade Skyddsvärnet sitt årsmöte. Inför medlemmar och styrelse gjordes för första gången, av chefer och medarbetare, en presentation av alla Skyddsvärnets verksamheter.

Som direktor var jag mycket stolt över allt det goda som medarbetarna hade åstadkommit under året för klienter, uppdragsgivare och för världen i stort.

Vi har det senaste året utvecklat Skyddsvärnets verksamhet både till storlek och innehåll, vi har även infört strukturerade former för verksamhetsutveckling. Detta hade aldrig varit möjligt utan det engagemang och den kompetens våra medarbetare besitter. Vi har även utökat informationen till våra uppdragsgivare, medlemmar och klienter. Detta har skett på olika sätt under det gångna året. Seminarierna är fler, välbesökta och uppskattade både av socialtjänst och kriminalvård, våra medlemmar får ett nyhetsblad två gånger per år, min blogg öppnade upp för inlägg från medlemmarna och den 15 september kommer vi bjuda in till ett öppet hus.

Jag gläds även över den jämställdhet som finns hos våra medlemmar. Den avspeglas också i styrelsen, revisorer och i valberedningen.

Jag ser redan nu fram emot en ny presentation av verksamheter och medarbetare på nästa årsmöte.

Vi välkomnar vår nya ledamot, f.d. riksdagsledamoten Inger Davidsson, som vi vet kommer vara en stor tillgång för oss med all sin erfarenhet. Till valberedningen välkomnar vi kammaråklagaren, Anne-Marie Bergström, och Thomas Ekblom, författare och utbildare.

Nu tar vi oss gemensamt an ett nytt verksamhetsår, där vi förvisso lever i en tuff konkurrens och därmed utan möjligheter till full verksamhetstransparens eftersom det kan vara negativt för vår möjlighet att få avtal för att fortsätta driva vår verksamhet. Den offentliga sektorn har större transparens som medborgarnas företrädare. De måste och ska vara öppna på ett sätt som den ideella sektorn aldrig kan vara, t ex när det gäller verksamhetsplaner och budget, affärsplaner och liknande.