Socialt företag = dubbelt uppdrag

Socialt företag = dubbelt uppdrag

Socialt företagande har kommit högt upp på dagordningen den senaste tiden. I och med det så är det också många som vill vara med och säga att man har just socialt företagande. Vid ett föredrag i Vallentuna, i veckan, som bla arrangerades av Hantverkshuset så framkom helt olika åsikter om vad socialt företagande är.

En av föredragarna var Claes Lindberg som arbetar för Samordningsförbundet Uppsala län. Han anser att sociala företag kan ägas av någon inom idéburen, privat eller offentlig sektor.

En annan av dagens talare var undertecknad och jag ser inte hur sociala företag kan ägas av framförallt offentlig sektor. Både Claes och jag välkomnar våra olika åsikter för det blir en intressantare diskussion. Vi behöver en levande debatt och diskussion om sociala företag.

Ett socialt företag ska, precis som andra företag, utveckla och sälja sin produkt eller tjänst på ett så bra sätt som möjligt. Alltså vara professionell och affärsmässig. Det sociala företaget ska även ge plats och möjlighet för personer att arbetsträna i det sociala företaget. Alla som på olika sätt finns i det sociala företaget ska kunna påverka dess verksamhet. Socialt företag ska både ge en bra produkt eller tjänst och ett samhällsekonomiskt värde.

Vi har i början av detta året startat Skyddsvärnets Konferens- och kontorshotell vid Hornstull i Stockholm. Det är vårt första sociala företag, men förhoppningsvis långt ifrån det sista och jag tror att sociala företag bedrivs bäst av idéburna organisationer.

Kontakter