Sociala företag ger jobb

Sociala företag ger jobb

Vilken underbart inspirerande, spännande och intressant busstur jag var på igår. Vi var ett 70-tal personer (myndigheter, politiker, idéburna organisationer mfl) som åkte på studiebesök till olika sociala företag samt fick föredragningar i bussen.

Dagen arrangerades av Samordningsförbundet östra Södertörn och första stoppet var Hela Människan Nynäshamn. Här fick vi, till en god frukost, lyssna på en verksamhet som innefattar secondhand och café i en lokal på 2000 kvm. De har 1,5 anställda och ca 25-30 arbetsträningsplatser.

Medan vi åkte vidare norrut så blev det föredragningar i bussen av bla Arvsfonden, ESF-rådet, X-cons och Samordningsförbundet.

Vi anlände till Tensta konsthall och blev serverade en lunch under tiden som vi fick lyssna till verksamheten inom Blå vägen. De har en stor och växande verksamhet med idag ca 330 deltagare (arbetsträningsplatser) och 140 anställda. Av de anställda kommer ca 80 procent från de som varit deltagare tidigare. Det är 30-65 procent av deltagarna som går vidare till jobb eller studier.

Dagen avslutades på Jobbverket i Tyresö som gått från att ha varit i kommunal regi till att bli en fristående ekonomisk förening. De hade förra året en genomströmning på 80 deltagare. Vid en viss given dag hade de 67 uppdrag.

Skyddsvärnet startade sitt första sociala företag för ett år sedan och ca 20 procent har gått vidare till jobb eller studier. Vi har fått medel från Tillväxtverket för att utveckla en ny idé under året. Vi kommer även att starta två nya sociala företag i Solna under våren.

Vår förhoppning är att vi innan året är slut har många nya arbetsträningsplatser inom flera sociala företag med olika inriktningar så att det finns ett smörgåsbord att välja bland för de personer som behöver sysselsättning eller arbetsträning.