På jakt efter den goda affären

På jakt efter den goda affären

Nu har Famna lämnat in sitt yttrande över delbetänkandet ”På jakt efter den goda affären (SOU 2011:73)”. Skyddsvärnet är medlem i Famna och har medverkat i rådet för idéburet företagande som arbetat fram yttrandet. Några viktiga delar i betänkandet är:

Ramavtal – det största problemet är alla anbud som organisationer lägger ner tid och energi på att skriva och där de sedan får ramavtal men ändå köps aldrig någon placering. Ett annat stort problem är att rangordningen inte tar hänsyn till varken inflytandet från brukaren att kunna välja vårdform eller att det finns olika vårdformer som passar olika personer olika bra.

Uppföljning och kvalitet – detta är ett oerhört angeläget område. Många upphandlingar lägger enbart vikt vid pris och då är det än viktigare att ramavtalen följs upp med kvalitetskontroller och uppföljningar av verksamheterna. Bör även finnas möjlighet att presentera olika kvalitetssystem och kvalitetsarbeten som görs.

Valfrihet inom LOU – vi anser att LOV är en bättre lösning, för vård och omsorg, än LOU. Detta för att det är mer långsiktigt samt att brukaren/klienten är med och påverkar valet. Det är dessutom samma ersättning till alla.

Upphandling eller bidragsgivning – välkomnar förslaget om att utreda var gränsen går för vad som ska/måste upphandlas och när bidrag kan ges för ett uppdrag. Vi gillar även tanken att kommuner och landsting bildar partnerskap med idéburna företag (non-profit) för att på så sätt öka mångfalden av alternativa utförare.

Tilldelade kontrakt, reserverade kontrakt – vi ställer oss bakom förslaget om att reserverade kontrakt bör kunna genomföras inom ramen för LOU. Viktigt att bredda utförarna till fler än bara Samhall. Sociala företag, enligt EU-kommissionens definition, borde här vara självklara aktörer vilket skulle kunna tilldelas dessa reserverade kontrakt.

Statistik – i dagsläget kan ingen svara på vilken omfattning idéburen vård och omsorg har. Det är viktigt att kunna urskilja idéburen vård och omsorg från andra privata utförare.