Familjehemsvård med kvalitet

Familjehemsvård med kvalitet

Igår genomfördes ett seminarium med rubriken ”Familjehemsvård för vuxna – är kvalitet en slump?” på Studieförbundet Vuxenskolan. Det flesta utredningar, utvärderingar och forskning som görs på området familjehemsvård handlar om barn. Det är lika viktigt att ungdomar och vuxna som placeras i familjehem får en rättssäker och kvalitativ god vård. Vi är tre organisationer, Stiftelsen Credo, Föreningen Skyddsvärnet i Stockholm, Riksförbundet Förstärkt Familjehemsvård, som ställer krav på en kvalitativ god vård även för ungdomar och vuxna och därför kräver följande: ■ Att Socialstyrelsen inför tillståndsplikt för att starta och driva familjehemsvård och/eller konsulentstödd familjehemsvård både när det gäller barn, ungdomar och vuxna. ■ Att Socialstyrelsen tar fram ett utbildningsmaterial för en grundutbildning av familjehem som tar emot barn, ungdomar eller vuxna. ■ Att Socialstyrelsen genomför utbildningar för kursledare som sedan kan genomföra och ansvara för familjehemsutbildningarna. Vi välkomnar fler som ställer sig bakom våra krav.

Kontakter