Europaåret för frivilligarbete 2011

Europaåret för frivilligarbete 2011

Idag är sista dagen på Frivilligårets utställning i Stockholm. Jag hade, igår, förmånen att medverka i ett intressant panelsamtal om finansieringsfrågor i den ideella sektorn. Det mest slående, anser jag, är den mängd av bidrag det finns och hur otydligt det är kring var
man kan söka dem och vad som gäller för att få bidragen. Det konstaterades att
det bland annat finns organisationsbidrag (för föreningens existens),
verksamhetsbidrag, projektbidrag och anläggningsbidrag (för lokaler). Till
detta kommer att det är en mängd ställe bidragen kan sökas genom.

Skyddsvärnet är en ideell förening utan årliga bidrag från
kommun och stat. Tidigare har jag arbetat i en organisation där vi helt
finansierades av statliga bidrag. Det finns ideella föreningar längs hela denna
skala från noll till 100 procent i bidrag.

I panelsamtalet fanns en representanten från Utbildningsdepartementet
och hon sa att svenska organisationer i genomsnitt till liten del finansieras
av offentliga bidrag, endast 29 procent av intäkterna, medan organisationerna i
Europa ligger på ett snitt av 58 procent offentliga bidrag. Till detta
konstateras att organisationsbidragen minskar i omfattning och det vill
regeringen ändra på eftersom den nationella överenskommelsen poängterar
idéburna organisationers självständighet.

”Huvudmålet med överenskommelsen är att stärka de idéburna organisationernas självständiga och oberoende roll som röstbärare och opinionsbildare, samt att stödja framväxten av en betydligt större mångfald av utförare och leverantörer inom hälso- och sjukvården och omsorgen. Överens-kommelsen ska tydliggöra de ideella aktörernas roll inom det sociala området och möjliggöra för dessa att konkurrera på likvärdiga villkor med andra aktörer verksamma på området. ” (Överenskommelsen mellan regeringen, de idéburna organisationerna inom det sociala området och Sveriges Kommuner och Landsting)

Min slutsats blir att det förs samtal, diskuteras och görs planer på olika nivåer för att det ska kunna bli en positiv utveckling kring finansiering för idéburna organisationer men det är långt kvar och vi har ännu inte gått från ord till handling.

Kontakter