EU-initiativ för socialt företagande

EU-initiativ för socialt företagande

EU-kommissionen har antagit ett dokument som är deras förslag om initiativ för socialt företagande. Det innehåller 11 nyckelåtgärder (nedkortade utdrag nedan) för att skapa förutsättningar för att främja sociala företag inom ramen för social ekonomi och innovation. Dessa nyckelåtgärder finns inom tre områden

Förbättra tillgången till finansiering

1. Före utgången av 2011 föreslå en europeisk regleringsram för solidariska      investeringsfonder för att underlätta de sociala företagens tillgång till      finansmarknaderna
  2. Fortsätta att underlätta möjligheterna att få mikrokrediter
  3. Inom ramen för EU:s program för social förändring och social innovation, föreslår kommissionen inrättandet av ett europeiskt finansieringsinstrument på 90 miljoner euro som syftar till att underlätta de sociala företagens tillgång till      finansiering för start, utveckling och expansion.
  4. Kommissionen har föreslagit ett uttryckligt införande av en investerings-prioritering gällande sociala företag inom ramen för Eruf- och ESF-förordningarna från och med 2014, i syfte att tillhandahålla en tydlig rättslig grund och möjliggöra för medlemsstaterna och regionerna att ta med målinriktade åtgärder i sina ESF- och Eruf-program för 2014–2020.

Jag håller med om att sociala företags finansieringssystem är underutvecklat i jämförelse med det som övriga företag har tillgång till. Gillar tanken på investeringsfonder för vår sektor.

Förbättra synligheten för det sociala företagandet

1. Identifiera bra metoder och reproducerbara modeller genom att tillsammans med berörda parter göra en fullständig kartläggning av de sociala företagen i Europa, deras egenskaper, deras ekonomiska modeller, deras ekonomiska tyngd, deras potential för gränsöverskridande tillväxt, bolagsformernas och      skattesystemens innebörd och villkor samt gällande certifieringsbestämmelser.
  2. Skapa en offentlig certifieringsdatabas som gäller sociala företag i Europa, för att förbättra företagens synlighet och jämförelsemöjligheterna.
  3. Främja ömsesidigt lärande och utöka de nationella och regionala förvaltningarnas behörighet för införande av övergripande strategier för stöd, främjande och finansiering av sociala företag, i synnerhet inom ramen för strukturfonderna, med hjälp av analys, utbyte av bra metoder, medvetande-görandeåtgärder och verksamhet för spridning och nätverksbildning.
  4. Skapa en enda flerspråkig elektronisk informations- och utbytesplattform, eventuellt kopplad till plattformen Social Innovation Europe25 och nätverket ”Enterprise Europe Network”, för sociala företagare, företagsinkubatorer och kluster, sociala investerare och deras samarbetspartner.

Det är oerhört viktigt att synliggöra socialt företagande för utan det finns vi inte för det stora flertalet. Sociala företagsinkubatorer är ett intressant spår.

Förbättra de rättsliga ramarna

1. Lägga fram ett förslag om förenkling av förordningen om stadgan för europeiska kooperativa föreningar, för att stärka dess självständighet i      förhållande till nationell lagstiftning och därmed underlätta tillämpningen av stadgan vid bildande av sociala kooperativ.
  2. Inom ramen för reformen av den offentliga upphandlingen, bättre ta tillvara      kvalitetsfaktorn vid tilldelningen av kontrakt, särskilt när det gäller sociala tjänster och hälsotjänster, och undersöka hur arbetsförhållandena för de personer som deltar i den varu- eller tjänsteproduktion som upphandlingen gäller kan beaktas, under förutsättning att fördragets principer om ickediskriminering, likabehandling och insyn upprätthålls till fullo.
  3. Underlätta tillämpning av reglerna om statligt stöd på sociala tjänster och lokala tjänster. En sådan förenkling skulle också kunna gynna sociala företag, eftersom de tillhandahåller sociala tjänster eller tjänster som inte påverkar handeln mellan medlemsstaterna.

Det behöver utvecklas nya alternativ av juridiska former för driften av sociala företag. Vidare håller jag med om att upphandlingar måste bli bättre på att se till sociala och miljömässiga kriterier.

Nu ser jag fram emot att få läsa Sveriges förslag om initiativ för socialt företagande.