Nu kan alla Förbos hyresgäster surfa snabbt

Nu kan alla Förbos hyresgäster surfa snabbt

Äntligen kan vi säga att vi har gått i mål med byggnationen av fibernätet till alla hyresgäster! I takt med att det digitala tjänsteutbudet ökar inom allt fler områden och används av fler, ökar också behovet av snabb och säker uppkoppling. Därför har vi installerat fiber i samtliga fastigheter. En efterfrågad insats som berörda hyresgäster fått god­känna.

Nya vanor kräver bra uppkoppling
Dagens utveckling av digital kommuni­kation sker mycket snabbt och många är uppkopplade flera gånger varje dag för att till exempel arbeta, handla, sköta bankä­renden och titta på tv. Många använder också sociala medier, spelar datorspel, pra­tar med nära och kära och besöker kanske läkare via videosamtal. En stabil och driftsäker lösning för inter­net, tv och telefon är idag också en fråga om delaktighet och demokrati. Processen för att installera fiber i Förbos fastigheter har pågått under flera år och nu har vi kommit i mål med att installera fiber i samtliga fastigheter!

Hyresgästerna tyckte till
Efter överenskommelse med Hyresgäst­föreningen gick vi ut med en förfrågan till alla hyresgäster som fick möjlighet att välja om de ville ha fiber eller inte. Efter att intygen samlats in under 2018–2019 visade resultatet att intresset var stort i de flesta av våra områden.

Geografiska utmaningar
Under åren som gått har vi installerat fiber i alla våra fastigheter i samtliga ägarkom­muner.

- Det är otroligt skönt att vi är klara med alla fiberinstallationer och kan erbjuda hyresgästerna ett brett utbud av tjänster som håller för framtidens utmaningar, säger Krister Lundgren, chef för Förvaltningsstöd på Förbo. Eftersom vi har så geografiskt spridda bostadsområden i olika tappning har nätbyggandet varit lite av en utmaning som har fått hanteras från område till område.
- Det har varit en lärorik resa och vi fortsätter samarbetet med Global Connect (tidigare IP-Only) som kommer finnas med för utveckling av tjänster och drift under de kommande åren, fortsätter Krister Lundgren.

Resan med Fiber till alla

Äntligen kan vi säga att alla Förbos hyresgäster har tillgång till fibernätet. Så här har resan sett ut:

• 2017 Hyresgästföreningen ställde krav i förhandlingen om att samla in hyresgästintyg.
    • 2018–2019 Arbete med insamling av hyresgästintyg.
    • 2018 Upphandling.
    • 2019 Byggstart. Vid denna tidpunkt har vi majoritet i alla områden förut­om nio.
    • 2020–2021 Paus med lägenhetsin­stallationer med anledning av corona­pandemin. Utomhusarbeten fortsatte.
    • 2022 Utskick för hyresgästintyg i de nio områdena utan tidigare majoritet. Nu med majoritet i alla områden.
    • 2023 I februari 2023 är alla Förbos lägenheter anslutna till fibernätet.

Förbo är ett bostadsföretag som ägs gemensamt av kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Vi äger och hyr ut cirka 5 800 lägenheter, radhus och parhus fördelat på 62 områden och 19 orter i de fyra kommunerna. Nära naturen men aldrig långt från stadens puls. På Förbo har vi ett engagerat och serviceinriktat förhållningssätt till våra kunder och vill att de som bor hos oss ska ha stora möjligheter att kunna påverka sitt hem. Vi tror på ett långsiktigt arbetssätt som utvecklar hyresrätten.

Krister Lundgren

Chef Förvaltningsstöd 031-746 50 05