Hållbarhet i fokus när Förbo tecknar lån

Hållbarhet i fokus när Förbo tecknar lån

Förbo sätter ytterligare fokus på sitt hållbarhetsarbete genom att teckna ett hållbarhetslänkat lån med Handelsbanken. Lånet som är kopplat till verksamhetens mål i affärsplanen syftar till att stärka det redan pågående arbetet för ekologisk och social hållbarhet och att ha engagerade medarbetare.

- Vi är glada att kunna koppla ihop vårt hållbarhetsarbete med den här typen av finansieringslösningar. Det ökar våra incitament att ytterligare driva och utveckla vårt hållbarhetsarbete på ett systematiskt sätt, säger Peter Granstedt, vd på Förbo.

Med lånet kan Förbo förstärka sitt redan ambitiösa hållbarhetsarbete med särskilt fokus på miljömålen, nöjda kunder och engagerade medarbetare. Om målen nås, ger det lägre ränta på lånet. Det hållbarhetslänkade lånet om 110 mnkr är en refinansiering av ett befintligt lån som syftar till att utveckla Förbos bostadsområden och stärka verksamheten

- Lånet omfattar en av våra största hållbarhetsutmaningar, minskat klimatavtryck. Med konkreta och mätbara mål har vi möjlighet att kunna påvisa hållbarhetsvinster på flera plan, menar Peter Granstedt. Det som är hållbart gynnar inte bara miljön utan även våra hyresgäster och hela vår verksamhet.

Hållbarhetslänkningen i lånet utgår från Förbos mätetal för affärsplanen. Konkret innebär det en reducering av klimatavtrycket i nyproduktionen samt ökad energieffektivitet i ordinarie förvaltning. Tillsammans med att nå högt uppsatta mål för nöjda kunder med trygga och trivsamma bostadsområden.

- Våra mål når vi bara med engagerade kollegor i verksamheten, det känns riktigt bra att också kunna ha det som ett mätetal för finansieringslösningen, avslutar Peter Granstedt.

Handelsbanken är glada över att fler bolag vill stärka sitt hållbarhetsarbete och dra nytta av det i sin finansiering.

- Vi är väldigt glada över att Förbo utvecklar och fördjupar sitt hållbarhetsarbete genom att teckna sitt första hållbarhetslänkade lån. En hållbarhetslänkning som belyser Förbos breda och ambitiösa hållbarhetsarbete som innehåller såväl miljömässiga som sociala mål. Mål som bidrar till ett mer hållbart samhälle, regionalt och globalt. Ett arbete som Handelsbanken med glädje stöttar och belönar, säger Sirak Mogues, rådgivare inom hållbar finansiering på Handelsbanken Dept Capital Market.

Förbo är ett bostadsföretag som ägs gemensamt av kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Vi äger och hyr ut cirka 6 000 lägenheter, radhus och parhus fördelat på 62 områden och 19 orter i de fyra kommunerna. Nära naturen men aldrig långt från stadens puls. På Förbo har vi ett engagerat och serviceinriktat förhållningssätt till våra kunder och vill att de som bor hos oss ska ha stora möjligheter att kunna påverka sitt hem. Vi tror på ett långsiktigt arbetssätt som utvecklar hyresrätten.