Visionsskiss från Sagbrovägen in mot Dotegården och Almåsgången. Skiss gjord av QPG.

Förbo storsatsar för att förnya sitt bostadsområde Lindome centrum

Förbo har planer på att utveckla och förnya sitt bostadsområde i Lindome centrum och detaljplanen för området har precis vunnit laga kraft med syfte att tillföra ytterligare 120 lägenheter. Förbos områdesutveckling i Lindome tar ett helhetsgrepp om många viktiga delar och kommer bland annat att innebära renovering av bostadshusen, byggnation av nya bostäder, en inbjudande utemiljö samt en aktivitetspark.

- Det är jätteroligt att vår detaljplan för området har vunnit laga kraft utan någon överklagan. Det tycker vi är ett kvitto på att vår satsning är efterlängtad och vi har lyssnat in de boendes erfarenheter och synpunkter, säger Hanna Holmström Tomic, kommunikationschef på Förbo.

Lindome centrum är en del av miljonprogrammet som har många kvalitéer men också en del tekniska brister och brist på variation. Satsningen är omfattande och innefattar ett mångårigt projekt för att förnya husen och gårdarna.

- Vi har goda erfarenheter från renoveringen av vårt största bostadsområde Säteriet i Mölnlycke. Där har vi fått väldigt fina resultat av vårt arbetssätt som vi kallar områdesutveckling på Förbovis, säger Anna Olá, fastighetsutvecklingschef på Förbo. Där har vi renoverat, tillfört nya bostäder, arbetat med mötesplatser mellan husen och gjort om utemiljön. Allt i nära dialog med de boende i området.

Områdesutveckling på Förbovis

Arbetssättet med Områdesutveckling på Förbovis och dess beståndsdelar ska tillämpas i Lindome centrum också. Gårdarna kommer att öppnas upp med fler vägar in och ut i området för att skapa ytterligare trygghet och trivsel. Två tredjedelar av husen ska renoveras medan en tredjedel kommer att ersättas av nya fastigheter med hiss och annan tillgänglighetsanpassning. Arbetet med aktivitetsparken är planerad att starta under nästa år.

- Vi har också planer på att bygga hyresrättsradhus för att få in en variation av bostäder, säger Hanna Holmström Tomic. Möjligheten med att bo i radhus med egen täppa är en mycket eftertraktad boendeform bland våra bostadssökande.

Förbo är ett bostadsföretag som ägs gemensamt av kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Vi äger och hyr ut cirka 6 000 lägenheter, radhus och parhus fördelat på 62 områden och 19 orter i de fyra kommunerna. Nära naturen men aldrig långt från stadens puls. På Förbo har vi ett engagerat och serviceinriktat förhållningssätt till våra kunder och vill att de som bor hos oss ska ha stora möjligheter att kunna påverka sitt hem. Vi tror på ett långsiktigt arbetssätt som utvecklar hyresrätten.

Anna Olá

Fastighetsutvecklingschef 0704-255420