Första huset färdigrenoverat i Lindome centrum

Första huset färdigrenoverat i Lindome centrum

Första huset i Förbos stora satsning på områdesutveckling i Lindome centrum är nu renoverat och klart. Hyresgästernas betyg? – Jag bor i societetshuset nu!

Ett av Förbos stora bostadsområden finns nära handel och natur i Lindome centrum. Husen i området är från 70-talet och består av trevåningshus, några med loftgångar och några med invändiga trapphus. Förbos områdesutveckling i Lindome tar ett helhetsgrepp om många viktiga delar och kommer bland annat att innebära renovering av bostadshusen, nybyggnation av nya bostäder, en ny inbjudande utemiljö samt en aktivitetspark.

Första huset på Dotegården är nu färdigrenoverat och utvärderingen med hyresgästerna är klar. Flera hyresgäster lyfter upp Förbos fysiska närvaro som en viktig del i kommunikationen kring renoveringen.

- Hyresgästerna har uppskattat möjligheten att komma och prata med oss under tiden. Våra Öppet hus i områdeslokalen har varit en bra mötesplats för oss och hyresgästerna, säger Lena Backner, ombyggnadssamordnare i projektet.

Intervjuer har gjorts med några av de berörda hyresgästerna. De som inte intervjuats har beretts möjlighet att utvärdera arbetet via en enkät. Och betyget är samstämmigt positivt.

- En av våra hyresgäster uttryckte att hon ”bor i societetshuset nu” vilket jag tycker är ett gott betyg, skrattar Lena.

Renoveringen har bestått av både invändiga och utvändiga arbeten. Lägenheterna har försetts med nya badrum och stambyte är gjort. Det utvändiga trapphuset har glasats in, balkongerna fått nya fronter, lägenheterna i markplan har fått nya uteplatser och huset har fått ny fasad. De energieffektiviserande åtgärderna så som ny ventilation och tilläggsisolering ska hjälpa till att minska energiförbrukningen.

Under året sker projektering och upphandling av kommande renoveringsetapp som är planerad till 2024.

Ny detaljplan för området

Samtidigt som arbetet med renoveringen pågår arbetas det för fullt med detaljplanen för området. I samarbete med kommunen arbetar Förbo på en detaljplan som möjliggör byggnation av ytterligare cirka 100 nya bostäder i Lindome centrum. Med nya hus finns möjlighet att bygga in bättre och större passager till gårdarna och få till en utformning av området som ökar tryggheten. Planerna är också att fylla behovet som finns i centrum av tillgänglighetsanpassade lägenheter med hiss. Det gör det möjligt för bland annat äldre personer att bo kvar centralt i Lindome. Något som också är eftertraktat är hyresrätter i form av radhus, vilket det nu finns planer om i anslutning till Dotegården.

Anna Olá

Fastighetsutvecklingschef 0704-255420