Förbos sommarjobbsbuss rullar igen

Förbos sommarjobbsbuss rullar igen

För sjunde året i rad besöker Förbos sommarjobbsbuss flera av våra bostadsområden runt om i kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Mellan 12 juni och 30 juni ska ett gäng på 26 ungdomar i åldrarna 17-23 göra fint omkring fastigheterna genom att röja, tvätta och fräscha till gård och närmiljö.

Syftet med satsningen är att erbjuda ungdomar sysselsättning, visa upp fastighetsbranschen och självklart få arbeten utförda i områdena. Ungdomarna på sommarjobbsbussen får en bra inblick i vad det innebär att arbeta i ett bostadsföretag. Hyresgästerna tycker att det är positivt att se ungdomarna ute i sitt område och de uppskattar såklart resultatet av deras arbete. Många uppgifter är tacksamma på så sätt att stor skillnad syns direkt.

En hel del av sommarjobbarna bor i Förbos områden och det är många som varit med förut som är med igen.

— Jag tycker det känns härligt att få vara utomhus, njuta av vädret och samtidigt jobba fysiskt. Det ska bli kul att få hålla fint i Förbos områden, vilket jag tycker är viktigt då jag själv bor hos Förbos i Lindome, berättar en av sommarjobbarna som är med för första gången.

Utöver sommarjobbsbussen arbetar ett antal sommarvikarier i olika delar av verksamheten under ordinarie personals semester. Att skapa arbetstillfällen för unga är en av de prioriterade frågorna i Förbos hållbarhetsarbete.