Staffan Lindeborg och Thomas Ravelli var några av ambassadörerna på plats.

Flying Tiger Copenhagen inviger hjärtstartare och stärker sitt engagemang som Hjärtvänlig Partner

Torsdagen den 30 mars 2023 - dagen markerar ett historiskt ögonblick för Hjärtuppropet och Flying Tiger Copenhagen, då de invigde sin första offentliga hjärtstartare i Göteborg. Detta är en del av Flying Tiger Copenhagens engagemang som första företag att bli Hjärtvänliga Partner till Hjärtuppropet i Sverige.

Invigningen ägde rum i närvaro av Hjärtuppropets ambassadörer Lena Apler, Thomas Ravelli, Staffan Lindeborg och initiativtagare Björn Jadeland, samt representanter från Flying Tiger Copenhagen, däribland Sverigechef Arben Rexhepi, nordenchefen Martin Sörenhag och den nordiska marknadschefen Sebastian Karlsson.

Tillsammans med Hjärtuppropets ambassadörer, klippte butikschefen Amanda Westberg bandet för att officiellt inviga hjärtstartaren.

Hjärtstartaren är placerad på Kungsgatan utanför Flying Tiger Copenhagens butik och kommer att vara tillgänglig för allmänheten dygnet runt. Samtliga anställda i butiken fick under morgonen genomgått HLR- och hjärtstartarutbildning, vilket ytterligare stärker företagets engagemang för hjärtsäkerhet och samhällsansvar.

"Vi är stolta över att vara det första företaget som Hjärtvänlig Partner till Hjärtuppropet. Genom att placera hjärtstartare utanför vår butik på Kungsgatan i Göteborg samt utbilda vår personal, kan vi rädda liv och sprida medvetenhet om hjärtsäkerhet. En av våra värderingar är just hjärta, därför är detta samarbete en bra match", säger Flying Tiger Copenhagens Sverigechef Arben Rexhepi.

Under invigningen av hjärtstartaren på Kungsgatan i Göteborg märktes ett starkt engagemang och uppskattning från både förbipasserande och boende i området. Många tackade för initiativet och uttryckte att hjärtstartarens placering bidrog till en extra känsla av trygghet i närområdet.

"Det är mycket glädjande att se hur vårt engagemang i hjärtsäkerhet uppskattas av människor som bor och arbetar i närheten. Vi hoppas att vårt samarbete med Hjärtuppropet inspirerar andra företag att bli Hjärtvänliga Partners och bidrar till att skapa fler hjärtsäkra zoner runt om i Sverige", säger nordiska marknadschefen Sebastian Karlsson.

Hjärtuppropet uppmanar fler företag, föreningar och organisationer att följa Flying Tiger Copenhagens exempel och bli Hjärtvänliga Partners. Genom att stötta och sprida budskapet om hjärtsäkerhet, hjälper Flying Tiger Copenhagen Hjärtuppropet att nå sitt mål att rädda fler liv vid akuta hjärtstopp utanför sjukhus.

Foto: Tommy Holl