Rekordmånga vill fly höstrusket

Den senaste tidens mörka och gråa väder har gjort att rekordmånga söker efter flygresor på nätet. Prisjämförelsesajten Flygresor.se har sammanställt sökstatisik för vecka 45 och ser en uppgång på mer än 40% från motsvarande vecka föregående år.

Vecka 45, 2009 gjordes ca 175.000 sökningar efter billiga flygbiljetter på prisjämförelsesajten Flygresor.se, vilket är en uppgång på drygt 40% om man jämför med vecka 45 föregående år.

- Vi har jobbat hårt med att få in fler resebyråer, flygbolag och charterbolag i prisjämförelsen senaste månaderna, så det känns bra att veta att besökarna har lätt för att hitta den billigaste flygbiljetten, säger Mikael Robertsson som är VD på Svenska Resenätverket som driver Flygresor.se

På listan över populära resmål märks det tydligt att dollarn har blivit billigare. New York ligger kvar på andra plats men avståndet till ettan Bangkok minskar. Två andra destinationer som gynnas av billig dollar är Los Angeles och Miami som båda är nykomlingar på topplistan. Även Phuket klättrar från plats 7 till plats 5 vilket visar att Thailand förblir svenskarnas favoritresmål ett tag till.

De 15 mest sökta resmålen på Flygresor.se

1. Bangkok
2. New York
3. London
4. Barcelona
5. Phuket
6. Malaga
7. Beirut
8. Alicante
9. Paris
10. Aten
11. Los Angeles
12. Palma de Mallorca
13. Rom
14. Nice
15. Miami

Fotnot. Gäller sökningar gjorda vecka 45, 2009.

Mikael Robertsson, VD Svenska Resenätverket
08-558 015 02 alt. 073-10 14 000 mikael@flygresor.se

Flygresor.se, www.flygresor.se, är Sveriges största prisjämförelsesajt för flygbiljetter. En enda sökning visar bästa pris på flygbiljetter från 5 charterbolag, drygt 30 resebyråer och över 600 flygbolag.