Intresset för Dubai ökar rekordsnabbt

Dubai är på väg att bli ett av svenskarnas absoluta favoritresmål. På ett år har Dubai klättrat till 12:e plats, från 28:e, på listan över de mest sökta destinationerna på Flygresor.se, Sveriges största prisjämförelsesajt* för flygbiljetter.

– Jag kan inte minnas att någon annan destination klättrat så snabbt på så kort tid under de fyra år som Flygresor.se har funnits, säger Mikael Robertsson, vd för Svenska Resenätverket som driver Flygresor.se.

Intresset för Dubai understryks också av statistik från Google, som visar att svenska internetanvändares sökningar på Dubai har ökat med 140 procent bara under det senaste kvartalet.

Dubai turistbyrå för de nordiska länderna tror att goda flygförbindelser är en del av förklaringen.

– Svenskarna kan numera flyga direkt till Dubai med både Norwegian och SAS, och biljetterna är ofta prisvärda. Vi märker också ett stort intresse för Burj Khalifa som invigdes i början av året. Många vill se världens högsta skyskrapa (828 meter) med egna ögon och samtidigt passa på att shoppa, sola och bada, säger Lena Skogström Ericson som är nordisk turistchef för Dubai.

Mikael Robertsson som just nu besöker Dubai för första gången, håller med:
– Dubai har en skön kombination av stadspuls, stränder och bra shopping. Att det är varmt och solsäkert när vi har vinter i Sverige är självklart också en fördel.

*Flygresor.se är Sveriges mest populära prisjämförelsesajt för flygbiljetter med cirka 100 000 unika besökare per vecka.