Flygresor.se gör det enkelt att klimatkompensera resor med ett klick

Flygresor.se gör det enkelt att klimatkompensera resor med ett klick

Antal sökningar på Flygresor.se är nu lika många som samma period 2019 före pandemin. När allt fler svenskar nu väljer att boka resor igen lanserar Flygresor.se och GoClimate möjligheten att söka och boka resor inklusive klimatkompensation. Detta innebär att man nu enkelt kan stötta certifierade klimatprojekt som bidrar till att hålla motsvarande mängd CO2 som ens flygresa släpper ut borta från atmosfären. Om alla svenskar kompenserade sina flygresor under ett år beräknas det motsvara utsläppen från all årlig biltrafik i Stockholms och Uppsala län – 4,8 miljoner bilar.

Klimatpåverkan är en allt viktigare beslutsfaktor i valet av resor idag, men att klimatkompensera som vanlig flygresenär har hittills varit komplicerat och något som få flygresenärer valt att göra.

Därför erbjuder Flygresor.se, tillsammans med klimatpartnern GoClimate och flera resebyråer, möjligheten att enkelt klimatkompensera sin flygresa direkt vid bokning, med bara ett klick.

- Sedan 2016 har vi beräknat och redovisat varje flygresan klimatpåverkan i form av CO2-utsläpp på sajten. Klimatkompensation är nästa steg för att hjälpa resenärer att ta det ansvar som många vill göra när de väljer att flyga, men hittills inte kunnat, säger Mattias Nyman, VD på Flygresor.se

Ett direktflyg tur och retur mellan Stockholm och Barcelona genererar ungefär 930 kg koldioxid per resenär och kostar 56 kr att klimatkompensera. Beräkningsalgoritm har tagits fram tillsammans med masterstudenter från KTH och även publicerats i den vetenskapliga tidskriften Sustainable Environment Research 2019.

Mellanlandning genererar mer utsläpp

En resa till samma destination kan emellertid skilja i klimatpåverkan och kostnad att kompensera. Bokar man en resa med ett extra byte innebär det en extra start, mer CO2 och det kostar därför mer att kompensera. En mellanlandning kan innebära en ökning upp till 50 procent i CO2 jämfört med direktflyg.

- Den första reaktionen hos den som klimatkompenserar för första gången brukar vara hur billigt det är och om kostnaden verkligen kan stämma. Men det går att göra mycket klimatnytta med relativt lite pengar om man exempelvis stöttar projekt inom förnyelsebar energi som bara behöver ett litet ekonomiskt stöd för att beräknas bli lönsamt och därför byggas och börja generera klimatnytta. Vårt jobb är att se till att de här pengarna går till de projekt som skapar mest nytta för klimatet, säger Kalle Nilvér, grundare på GoClimate.

Finansierar en grön energiomställning

Klimatkompensationen stöttar de klimatprojekt GoClimate valt ut som gör verifierad klimatnytta och uppfyller alla FNs krav på klimatprojekt samt ytterligare krav enligt Gold Standard – en certifiering som ett 80-tal frivilligorganisationer står bakom, bland annat WWF. Verifierad klimatnytta betyder att samtliga projekt redan har skapat den klimatnytta som de utlovat och att de utsläppskrediter som GoClimate köper makuleras så att den CO2-mängd de representerar inte kan släppas ut i atmosfären. På så sätt bidrar det till att finansiera en grön klimat- och energiomställning genom vindkraftparker, solenergiprojekt eller biomassafabriker som i sin tur minskar beroendet av fossil energi från t.ex. smutsiga kolkraftverk.

- Klimatkompensation är en del av energiomställningen och det bästa sättet vi har idag för att balansera flygets klimatpåverkan. I förhållande till resans totalpris innebär klimatkompensationen bara någon procents tillägg, men om alla väljer att göra det får det en stor påverkan, säger Mattias Nyman.

Hittills har sju resebyråer anslutit sig och fler kommer ansluta i takt med att klimatpåverkan blir en allt viktigare beslutsfaktor i valet av resa för konsumenter.

Mer information om GoClimate och projekten som investeras i: https://www.goclimate.com/se/climate-projects

För mer information, vänligen kontakta:

Mattias Nyman, VD

E-post: mattias@flygresor.se

Sofi Cederlöf, marknadschef

E-post: sofi@flygresor.se

FAKTA OM FLYGETS KLIMATPÅVERKAN

• Svenskars flygresor beräknas bidra till 10 miljoner ton CO2 årligen (Luftfart 2018). Vägtrafiken i Sverige står för 16,6 miljoner ton per år (Klimatinfo för alla, Larsson 2018). Som jämförelse genererar ett företag som Amazon 51 miljoner ton CO2 årligen (Amazon Sustainability Report, June 2020)
    • Idag står svenskars flygande står för 9,1 procent av de växthusgaser som svenskar genererar under ett år (Luftfart 2018). Det motsvarar ungefär 60% av vad vägtrafiken i Sverige släpper ut.
    • Om alla flygresor i Sverige klimatkompenseras skulle det motsvara utsläppen från 7,7 medelstora indiska kolkraftverk (IEA, endcoal.org, epa.gov)
    • Om alla flygresor som svenskar gör kompenserades fullt ut skulle det motsvarar den mängd koldioxid som binds av 15,4 miljoner träd (SCA, SLU)

Fakta om flygtrafikens utsläpp

Mer information om klimatkompensation och Flygresor.se:s klimatarbete

SÅ BERÄKNAS FLYGRESAN VÄXTHUSUTSLÄPP

De parametrar som ligger till grund i beräkningen är:

• Bränsleförbrukning vid start och taxning, vid stigning, flygning vid marschhöjd och vid inflygning
    • Tillryggalagd distans (en approximation av den verkliga flygdistansen, inte bara fågelvägen)
    • Om planet har så kallade sharklets eller winglets på vingspetsarna
    • Hänsyn till ökat bidrag till molnbildning vid flygning på hög höjd
    • Platskonfiguration av det aktuella flygbolagets flygplanstyp för den aktuella rutten
    • Beläggningsgrad hos det aktuella flygbolaget
    • Koldioxidkonverteringsfaktor för att beräkna CO2-mängd per kg flygbränsle
    • Sedan 2020 tar vi också hänsyn till den minskning av utsläpp som sker genom att vissa flygbolag blandar i biobränsle i sin bränsleblandning

Detta ger ett antal kilo CO2 som sedan översätts till hur mycket det kostar att investera motsvarande mängd i Gold Standard-certifierade projekt där växthusutsläpp hålls borta från atmosfären.