Vy Flygbussarna donerar fribiljetter till Migrationsverket för ukrainska flyktingar

Vy Flygbussarna skänker 1000 biljetter till Migrationsverket för ukrainska flyktingar

Med hänsyn till den extraordinära situationen i Ukraina, där många nu flyr från landet skänker Vy Flygbussarna 1000 biljetter till Migrationsverket under mars månad ämnat för ukrainska flyktingar.

Just nu behöver många drabbade människor från Ukraina ta sig vidare till andra europeiska länder, däribland Sverige. På vägen mot säkerhet blir transportmedel ett avgörande moment. I samverkan med Migrationsverket säkrar nu Vy Flygbussarna fribiljetter för ukrainska flyktingar som ankommer till Sverige med flyg.

– Vi på Vy Flygbussarna är som så många andra starkt berörda av den hemska utveckling som skett i Ukraina. Vi vill bidra på olika sätt, därför kommer vi under mars månad donera 1000 fribiljetter till Migrationsverket som i sin tur kommer förmedla dessa till de ukrainska flyktingar som nu ankommer med flyg. Vi följer utvecklingen noga och tar beslut löpande kring hur vi fortsatt kan bidra säger Zakaria Abna-Aissa, affärsområdesdirektör Vy Buss, kommersiella avdelning.

UNHCR visas på Vy Flygbussarnas bussar

Som stöd för det aktuella hjälparbete som nu utförs har Vy Flygbussarna även upplåtit kostnadsfri annonsyta för UNHCR på samtliga av sina bussar som trafikerar i Stockholm, Göteborg och Malmö under kommande period.

– Vi vill även självklart underlätta för hjälporganisationer, likt UNCHR att synas och sprida sitt budskap. Vår förhoppning är att alla som har möjlighet även bidrar med ekonomiskt stöd till någon av de hjälporganisationer som nu genomför avgörande arbete på plats. Våra bussar har en god räckvidd exponeringsmässigt, om vi kan uppmuntra våra gäster och andra som ser våra bussar åka förbi är det bara positivt, säger Zakaria Abna-Aissa.

Vygruppen, som Vy Flygbussarna är en del av, har tidigare beslutat om att ge ekonomiskt stöd till Röda Korsets hjälparbete i Ukraina. Sammanlagt har Vygruppen gemensamt under föregående vecka skänkt totalt 150 000 NOK till Röda Korset.

Vy Flygbussarna erbjuder smidiga och bekväma busstransporter till och från Sveriges största flygplatser. Vi fokuserar också på att vara hållbara, med fossilfritt bränsle i tanken samt att både kunder och medarbetare ska känna sig välkomna och behandlas lika. Vy Flygbussarna är en del av Vygruppen.