Svårt att äta grapefrukt? Du är inte ensam!

Över hälften av alla svenskar tycker att det är svårt att äta grapefrukt, visar en undersökning genomförd av Cint på uppdrag av Florida Department of Citrus. Men det finns många knep att ta till för den som trots svårigheterna inte vill missa grapefruktens goda smak och hälsofördelar.

Undersökningen visar att 54 procent av svenska folket tycker att det är svårt att äta grapefrukt. Den främsta anledningen är att frukten är för besk, vilket 32 procent uppgav. Att den skvätter och är jobbig att skala, kom på andra respektive tredje plats, med 12 respektive 6 procent.

− Det är en vanlig uppfattning att grapefrukt är beskt, men det beror mycket på vilken sorts grapefrukt man äter. Florida grapefrukt är känd för att vara extra söt och saftig, vilket beror på Floridas soliga, fuktiga klimat och speciella sandjordar som är ultimata för citrusodling. Under november till april är det säsong för Florida grapefrukt så då kan man passa på att njuta, säger Frida Lindström, talesperson för Florida Department of Citrus i Sverige.

För att undvika svårigheter med fruktjuice som skvätter rekommenderas att försiktigt skära runt fruktköttets kanter, innan man med fördel intar grapefrukten med en grapefruktsked, det vill säga en tandad sked. Har man skurit grundligt går det ofta bra med en helt vanlig sked.

För den som vill undvika att skala frukten med händerna rekommenderas att först skära bort skalet och därefter skära fruktköttet i kuber, som när man gör en fruktsallad. Lägg upp fruktbitarna i en vacker skål och ät med gaffel.

Undersökningsresultatet i sin helhet:

• 32 procent tycker att det är svårt att äta grapefrukt, eftersom den är för besk.
  • 12 procent tycker att det är svårt att äta grapefrukt eftersom det skvätter.
  • 6 procent tycker att det är svårt att äta grapefrukt eftersom den är svårt att skala.
  • 4 procent uppgav annan anledning till att de tycker att grapefrukt är svårt att äta.
  • 46 procent tycker inte att det är svårt att äta grapefrukt.

Varför ska man äta grapefrukt?
Grapefrukt är en smakrik frukt som inte bara lämpar sig för frukost, utan även som ingrediens i måltider eller som ett snabbt mellanmål. En grapefrukt är full av vitaminer och antioxidanter, det räcker med en halv för att få i sig hela dagsbehovet c-vitamin. Ät gärna en grapefrukt efter träningen, då det höga vätske- och näringsinnehållet gör dig gott efter ett hårt pass och hjälper till att fylla på energiförrådet.

Om undersökningen:
1177 personer, i åldrarna 15 – 80 år, har deltagit i undersökningen, genomförd i oktober av det oberoende undersökningsföretaget Cint, på uppdrag av Florida grapefrukt. Undersökningen är riksrepresentativ.

Florida Department of Citrus

Florida Department of Citrus (FDOC) är en verkställande myndighet som ansvarar för marknadsföring, forskning och reglering av Floridas citrusindustri. En industri som sysselsätter närmare 76 000 personer och årligen omsätter nära 9 miljarder dollar. Denna årliga omsättning bidrar sedan till att stötta Floridas skolor, vägar och hälsovård.

Marie Marklund

Presskontakt Presskontakt Florida Grapefrukt 08 506 353 19