Swebus Express: Oslo populäraste semesterorten utomlands över nyår

När svensken ska resa med buss till annat land under nyårs- och trettondagshelgerna är det Oslo som är populäraste resmålet men Berlin ökar mest. Inom Sverige ligger Stockholm i topp följt av Göteborg. Samtidigt väljer allt fler att ta bussen, under julveckan ökade antalet passagerare hos Swebus Express med 17 procent jämfört med förra året. Förbokningarna pekar på ett fortsatt ökat resande även under de kommande två intensiva reseveckorna.

Resandet med expressbuss under julveckan ökade kraftigt, hela 17 procent fler reste med Swebus Express jämfört med samma vecka 2008. Ökningen verkar hålla i eftersom bussföretagets förbokningar för perioden 28 december 2009-10 januari 2010 har ökat med 36 procent jämfört med samma period förra året.

- Vi har haft fler resenärer ombord på våra bussar både inom Sverige och till utlandet, säger Ingvar Ryggesjö, pressansvarig för Swebus Express. En bidragande orsak kan vara snövädret, som kan ha gjort att fler väljer att ställa bilen och tar bussen istället.

Bland resmålen utomlands är Oslo populärast under nyårsveckan och nästa vecka, följt av Köpenhamn och Berlin. Just Berlin är den ort utanför Sverige som ökar mest. Totalt har förbokningarna av biljetter mellan Berlin och Sverige ökat med 45 procent jämfört med samma period förra året.

- Under jul- och nyårsledigheterna är det högsäsong för oss men resandet ändrar karaktär efter nyår då det mer är längre semesterresor som bokas, säger Ingvar Ryggesjö. Vi har utökat vårt utbud av utlandsresor i år och ser löpande över hur vi kan utveckla det ytterligare.

Populäraste utlandsdestinationer under nyår- och trettondagshelgerna:

1. Oslo
2. Köpenhamn
3. Berlin
4. Hamburg
5. Amsterdam
6. Paris
7. Prag

Listan baseras på antal bokade bussbiljetter hos Swebus Express till och från respektive ort under perioden 28 december 2009 - 10 januari 2010.

För mer information, kontakta:
Ingvar Ryggesjö, pressansvarig för Swebus Express
ingvar.ryggesjo@swebusexpress.se, tel 0701-87 11 33
Pressjour: 0701-87 12 00

Om Swebus Express AB

Swebus Express AB är störst inom expressbusstrafik i Sverige och har över två miljoner passagerare per år på 10 000 avgångar per vecka. Med Swebus Express kan du resa till cirka 150 orter från Mora och Oslo i norr till Skåne och Köpenhamn i söder. Dessutom samarbetar Swebus Express med andra bussbolag för resor till Norrland och Europa. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på Swebus Express bussar finns gratis internet. Swebus Express ingår i Nobina AB, Nordens ledande bussföretag. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebusexpress.se.